Erhverv

Nets-priser på betalingsservice får kritik af forbrugerråd

En ny regering bør undersøge, om Nets-priser på betalingsservice skal underlægges samme kontrol som dankortet.

Artiklens øverste billede
Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe. Foto: Lars Krabbe.

En investeringsordning i Nets, der ifølge Børsen kan give ledende medarbejdere i Nets en samlet gevinst på flere milliarder kroner, har fået både købmænd og Forbrugerrådet Tænk op af stolene.

Mens købmændene vil presse Nets på gebyrer på dankortet, mener Forbrugerrådet Tænk, at det giver bedre mening at se på, om Nets udnytter en dominerende markedsposition med priserne på betalingsservice.

- Det er et sted, hvor vi bliver malket for milliarder. Samtidig ser man Nets trække milliarder ud af deres overskud og forgylde deres ledelse, siger vicedirektør Vagn Jelsøe.

Det er Nets, der udbyder betalingsløsningerne dankortet og betalingsservice. Nets tjener groft sagt sine penge ved at opkræve et gebyr for hver transaktion, der foretages med de betalingsformer.

Her peger Vagn Jelsøe på en stor forskel mellem de to betalingsformer.

- Dankortpriserne er underlagt politisk kontrol. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen holder øje med, hvad priserne er, og at de passer med omkostningerne, siger han.

Derfor er det ifølge Vagn Jelsøe påviseligt den billigste betalingsform af sin art. Det er ikke tilfældet ved betalingsservice, hvor den samme kontrol ikke hersker.

- "Kloge" mennesker har sagt, at dankortet er et betalingsinstrument, men det er betalingsservice ikke. Jeg forstår ikke forskellen, siger Vagn Jelsøe.

- Det er meget nærliggende at sige, at man må lægge de samme øjne ned over betalingsservice.

Han begrunder behovet med, at trods en vækst i antallet af transaktioner over betalingsservice har prisen været stabil.

- Prisen på en betalingstransaktion har ligget uændret de sidste 15 år, samtidig med at antallet af transaktioner er eksploderet. Enhver økonom vil sige, at der er noget galt her, siger han.

- Når der sker en voldsomt vækst i volumen, vil der være stordriftsfordele, og så må prisen falde. Men prisen er uændret.

Han henviser til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2014 påtalte prisen på betalingsservice i en rapport.

Analysen fra dengang viser, at mens overskuddet for betalingsservice steg fra 2002 til 2013, faldt omkostningerne. Det kom dog ikke forbrugerne til gode.

Det blev taget op af daværende erhvervsminister Henrik Sass Larsen (S), men ifølge Vagn Jelsøe løb sagen ud i sandet, blandt andet fordi ministeren blev skiftet ud med resten af regeringen i 2014.

Han opfordrer derfor en ny regering til at kigge på området på ny.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.