Erhverv
0

Dansk kødgigant kaster sig ind i kampen om planteburgere i supermarkederne

Salget af plantebaserede fødevarer stiger kraftigt, og produktudviklingen er i fuld gang i flere af fødevareindustriens store selskaber.

Nye tider: Forbrugerne har for alvor fået øjnene op for alternativer til traditionelle kødprodukter. Det har fået et af verdens største slagteriselskaber, Danish Crown, til at starte produktionen af planteburgere. Collage: JP Nye tider: Et af verdens største slagteriselskaber – Danish Crown – vil nu til at producere planteburgere. 
Foto: Gregers Tycho

En grøn bølge skyller ind over fødevareindustrien i hele verden. Salget af plantedrikke og planteburgere stiger eksplosivt, og flere og flere af sværvægterne i den etablerede fødevareindustri opgiver at bygge dæmninger og springer i stedet med på bølgen.

Et af verdens største slagteriselskaber – Danish Crown – har i den seneste tid haft travlt med at produktudvikle og sender senere i år plantebaserede burgere ud i danske supermarkeder.

»Væksten i salget af de plantebaserede produkter vil formentlig fortsætte, så lad os da se, om vi ikke kan få en forretning ud af det,« siger Finn Klostermann, adm. direktør i Danish Crown Beef, der understreger, at virksomhedens produkt »skal være så velsmagende, at forbrugerne kommer igen, når de først har smagt det en gang«.

Storbanken Barclays forudser i en analyse, at alene markedet for kødalternativer vil vokse til 900 mia. kr. i løbet af det kommende årti.

Den lille fødevarevirksomhed Naturli’ Foods har allerede lanceret et produkt, som viser, hvor stort potentialet er i det marked, som Danish Crown nu søger ind i. En plantefars fra Naturli´ har på kort tid erobret en markedsandel svarende til 5 pct. af salget af hakket oksekød i landets største supermarkedskoncern, Salling Group. Også plantedrikkene fra Naturli’ udviser eksplosive vækstrater.

Denne udvikling forstærker tendensen til, at salget af kød og mælk falder.

»Siden 2010 er salget af mælk faldet 23 pct. i vores butikker, mens salget af fersk kød siden 2015 er faldet 5 pct.,« fortæller Lars Aarup, analysechef i Coop.

De nye plantebaserede fødevarer udgør endnu kun en lille del af salget, men vækstraterne er så voldsomme, at også Arla nu gør klar til at reagere.

»Vi er netop nu ved at undersøge, om vi i større omfang skal være en del af markedet for plantebaserede drikke. I lighed med mejerivarer er plantedrikkene naturlige produkter baseret på råvarer, som vores andelshavere vil kunne levere. Som sådan vil plantedrikkene altså kunne passe til vores varemærke, og vi har jo etablerede forsyningskæder, logistiksystemer og innovationskraft, som også kan bruges til at håndtere plantedrikke,« fortæller koncerndirektør Hanne Søndergaard, Arla Foods.

Hun understreger, at det fortsat drøftes i ledelsen og bestyrelsen, hvilken rolle de nye plantebaserede drikke skal spille strategisk for Arla.

»Det afgørende bliver, om vi konkluderer, at det er en attraktiv forretningsmulighed for Arla. Hvis vi går ind i dette marked, vil vi tydeligt markere, at de nye produkter kommer fra Arla. Vores selskab er nordisk og landmandsejet, og det er et aktiv i forhold til markedsføring af plantebaserede drikke,« siger Hanne Søndergaard.

BRANCHENYT
Læs også