Erhverv

Metroselskabet er klar med Cityringens åbningsdato

Københavns nye metrolinje Cityringen åbner officielt den 29. september, meddeler Metroselskabet.

Kongens Nytorv i København har de seneste år været hårdt ramt af byggeriet. Hvis alt går vel, kan Københavnerne den 29. september skifte til den nye metrolinje på pladsens metrostation. Arkivfoto: Janus Engel.

Efter udsættelse på udsættelse kan Metroselskabet nu endelig sætte dato på, hvornår Københavns nye metrolinje Cityringen åbner.

Fra og med søndag den 29. september kan passagererne tage de 17 nye stationer i brug og lade sig fragte rundt i den nye metrolinje, der forbinder Indre By med Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro og Østerbro.

Det oplyser Metroselskabet i en pressemeddelelse.

»Vi er meget tæt på mål og glæder os til at kunne slå dørene op. De kommende måneder skal vi have de sidste tests på plads og køre normal metrodrift, så myndighederne får mulighed for gennemføre deres arbejde med den afgørende godkendelse til at vi må køre med passagerer,« siger Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.

Det er mere end otte år siden, at byggeriet på Cityringen begyndte. Oprindeligt skulle den nye metrolinje, der officielt hedder M3, være åbnet i 2018, men allerede tidligt i processen stod det klart, at det skøn var for optimistisk.

Åbningstidspunktet blev derfor ændret til juli 2019, men i slutningen af maj måtte Metroselskabet krybe til korset og meddele, at åbningen igen måtte udskydes, fordi man ikke kunne nå at gennemføre en række testkørsler inden deadline.

Ifølge Henrik Plougmann Olsen skal perioden frem til slutningen af september bruges på at gennemføre de sidste tests, så den nødvendige sikkerhedsgodkendelse kan opnås.

Derfor garanterer Metroselskabet heller ikke, at åbningsdatoen den 29. september ikke kan ændre sig.

»Den endelige garanti for åbningstidspunktet vil vi først kunne give tæt på åbningsdagen. Vi vurderer, at tidsplanen er realistisk, men det baserer sig på, at alle parter leverer en effektiv og koordineret indsats for at sikre et kvalificeret grundlag til at opnå den endelige sikkerhedsgodkendelse,« siger han.

Det forventes, at Cityringen vil fordoble metroens passagertal, så den københavnske metro i 2020 vil have i alt 122 mio. passagerer.

BRANCHENYT
Læs også