Erhverv
0

25 år med Amazon: Sådan så verden ud, da Jeff Bezos skabte verdens største netbutik

Internettet var knap i brug i 1994, da Jeff Bezos oprettede det, der i dag er verdens største netbutik.

Det er 25 år siden, at Jeff Bezos fra en garage i Seattle grundlagde Amazon.
Foto: AP Photo

For 25 år siden stiftede verdens i dag rigeste mand, Jeff Bezos, det, der skulle blive til verdens største netbutik, Amazon.

Men hvordan så verden ud, da Jeff Bezos for 25 år siden gjorde idé til virkelighed, kvittede sit job i en hedgefond i New York og sammen med sin daværende hustru kørte gennem USA frem mod den garage i Seattle, der siden har skabt historie?

Det har det amerikanske medie inc.com et bud på.

  • Internettet: Den 5. juli 1994 blev dagen, hvor Jeff Bezos oprettede selskabet Amazon. Mange kaldte ideen om en lille onlineboghandel for »skør«, for langt de fleste havde dengang ingen internetadgang. Faktisk havde kun 0,4 pct. af befolkningen i verden på netop det tidspunkt adgang til internettet. Men procenttallet var hastigt voksende.
     
  • Dem, der så havde internet, måtte vente og vente: Hvis du var én af de få, der havde adgang, var det formentlig gennem din uddannelse eller igennem dit arbejde. Hvis du havde adgang derhjemme, var forbindelsen ofte meget langsom, og prisen kunne sagtens snige sig op på 130 kr. for fem timers surfing.
     
  • Men det betød ikke så meget, for internetsiderne var ikke værd at vente på: Efter minutters venten fik man i 1994 fx adgang til denne side, hvis man klikkede sig ind hos Microsoft:






  • Kan du huske disketten? Måden, man typisk flyttede sine data på i 1994, var ved hjælp af en diskette. På den kunne du lægge 1,5 MB data, og så skulle du ellers fysisk flytte disketten til den nye computer. Fænomenet var smart dengang og blev kaldt »The sneakernet.«
  • Til gængæld var der ingen reklamer: Den første spammail blev faktisk sendt i 1994, men reklamebannere blev ikke opfundet før måneder efter Amazons start.
  • Det var gratis at skaffe et domænenavn: Ikke nok med, at de fleste navne var ledige, så kostede det ingenting at skaffe sig et domænenavn til sin virksomhed i 1994. Dét ændrede sig dog året efter.
  • Ingen Google, Safari eller Yahoo: Browsere fandtes der ikke mange af tilbage i 1994. Ingen af dem, der anvendes i dag, var opfundet på daværende tidspunkt, men du kunne anvende Mosaic, som dengang ansås som en teknisk milepæl.
  • Nethandel var ikke helt så let dengang: Faktisk skulle du fremsende en check på mail, hvis du ville købe noget online. Mere end et år efter kom eBay på banen, men også her skulle brugerne sende en check på mail, hver gang de vandt en auktion.


  • Hvis du skulle tjekke nyheder: Var det ikke internettet, du kunne bruge dengang. En medarbejder fra The Economist blev faktisk så træt af det, at han tog sagen i egen hånd og byggede et nyt nyhedssite til virksomheden. Det kostede ham knap 800 kr.
  • Der blev skrevet historie: F.eks. blev Nelson Mandela Sydafrikas præsident, og Microsoft havde netop annonceret, at den ville stoppe salget af MS-DOS.
  • Der fandtes ingen internetikoner: Mark Zuckerberg var fuldstændig ukendt, da han netop var fyldt 10 i 1994, og stifteren af SnapChat Evan Spiegel var lige fyldt 4. Der var derfor ingen store ikoner at spejle sig i dengang.
  • Der var dog nogle, der tog det første skridt: Der var allerede én online boghandel før Amazon. Den hed Powells.com. Og så havde Pizza Hut netop meddelt, at kunder nu kunne bestille online.

Meget er sket, siden Amazon startede som en lille online boghandel. Amazon.com blev først en realitet i 1995, da siden for første gang fik online, og siden da er det gået hastigt fremad for virksomheden.

Særligt de senere år er omsætningen steget markant.

Fra 74,5 milliarder dollars i 2013 til 178 milliarder dollars i 2018.

Det er også inden for de senere år, at Amazon har bredt sig over mange nye områder ud over kerneforretningen. Amazon har bl.a. meldt sig ind i underholdningsindustrien med streamingtjenesten Amazon Prime.

BRANCHENYT
Læs også