Erhverv
0

Tryg-topchef: Svært at få øje på pletter i regnskabet

Stigende tilfredshed og loyalitet blandt Trygs kunder giver ifølge direktør, Morten Hübbe, fremgang.

Morten Hübbe ser både fremgangen som et produkt af opkøbet af Alka forsikring og som en følge af en positiv udvikling på kundesiden. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Topchefen i Tryg, Morten Hübbe, er ganske tilfreds med regnskabet og har svært ved se pletter i det, når der ses bort fra "en tornado i Aabenraa og et par biler, der blev væltet på hovedet".

Det siger han til Ritzau Finans.

Tryg kom bedre ud af andet kvartal af 2019 end ventet af analytikerne. Selskabet leverede et nettoresultat på 782 mio. kr., mens der ifølge et gennemsnitsestimat indsamlet af Tryg var regnet med et kvartalsoverskud på 758 mio. kr. I andet kvartal af 2018 blev overskuddet opgjort til 568 mio. kr.

Bruttopræmierne endte på 5,45 mia. kr. mod ventet 5,32 mia. kr. og 4,57 mia. kr. i samme kvartal året før. Det forsikringstekniske resultat blev opgjort til 979 mio. kr. mod ventet 967 mio. kr. Det skal sammenlignes med 846 mio. kr. i andet kvartal 2018.

Morten Hübbe ser fremgangen ikke kun som et produkt af opkøbet af Alka forsikring, men også en følge af en positiv udvikling på kundesiden.

- Kundetilfredsheden er på højeste niveau og kundeloyaliteten stiger, og samtidig tager kunderne godt imod de kalorier vi bruger på nye produkter og digitale løsninger, forklarer direktøren.

Han fremhæver, at den organiske vækst i præmierne er 8 pct. uden Alka og 20 pct. inklusive Alka.

- Hvor det tidligere altovervejende kun var forsikring på hus og bil, der blev solgt er der nu gang i nye produkter, påpeger han.

Morten Hübbe fremhæver som eksempel, at Tryg nu har rundet 100.000 solgte såkaldte børneforsikringer, sælger 1000 tandlægeforsikringer om måneden og har lanceret kollektiv lønforsikring til 55.000 HK-medlemmer.

Bonusordningen, som selskabet har i Danmark, er en del af forklaringen på, men det er stadig "kun" 70 pct. af kunderne, der kender til den.

- Vi skal da gerne meget tættere på 100 pct., siger Morten Hübbe, men understreger at det vigtigste for kundeudviklingen og kundetilfredsheden er "den daglige skadesbehandling og service". Det er der - med topchefens ord - at slaget om kundernes skal slås.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også