Erhverv

Indtog i København koster nordjysk sushikæde dyrt

Forsøget på at udbrede Karma Sushi til København har foreløbig kostet kæden dyrt, viser nyt regnskab. Ledelsen ser dog positivt på fremtiden.

Genrefoto: Ghristian Klindt Sølbeck.

Forsøget på at få en fod indenfor på det københavnske sushimarked, har foreløbig været en dyr fornøjelse for sushikæden Karma Sushi.

Kæden, hvis første butik åbnede i Frederikshavn i 2007 og siden er vokset med filialer i Aalborg, Aarhus og København, kommer ud af 2018 med et underskud på 2 mio. kr.

Det viser selskabets årsrapport for 2018, som netop er offentliggjort.

Karma Sushi har gennem en årrække ellers leveret sorte tal på bundlinjen, men de seneste år er overskuddene langsomt skrumpet ind for til sidst at ende i røde tal i 2018. Egenkapitalen er samtidig svundet ind til 1 mio. kr.

Ifølge selskabet selv er det ekspansionen til København, der koster kæden dyrt.

»Årets resultat anses som utilfredsstillende,« skriver ejer og direktør Morten Hansson i årsrapportens ledelsesberetning.

»2018 blev et udfordrende år, som dog mod slutningen viste gode takter som er fortsat ind i 2019. Der er blevet åbnet to store forretninger i København, hvor begge åbninger har været forsinket, hvilket har resulteret i mange dobbeltansættelser, dyre fratrædelser, budgetoverskridelser og generelt hårdt pres på organisationen,« skriver han endvidere.

Oprindeligt skulle Karma Sushis to nye restauranter i København være åbnet i foråret sidste år, men begge endte med først at blive åbnet i efteråret.

Samtidig har der været en betydelig udskiftning i organisationen bag Karma Sushi, hvor bl.a. kædens adm. direktør blev fyret. I stedet indsatte Morten Hansson sig selv som daglig leder.

Trods det hårde år ser Morten Hansson positivt på fremtiden.

»Ledelsen ser allerede nu de gode takter af de beslutninger, som blev vedtaget i slutningen af 2019 og ser allerede nu positivt på 2019 for både organisationen og ikke mindst indtjeningen i Karma Sushi,« skriver han i ledelsesberetningen.

Udover Karma Sushi ejer Morten Hansson også flere mexicanske restauranter under navnet Vaca. Begge hører under moderselskabet Kuyashi, som Morten Hansson ejer 95 pct. af, mens broderen Kasper Hansson ejer de sidste 5 pct.

BRANCHENYT
Læs også