Erhverv

Weiwei får millionerstatning: Kunst brugt i dansk bilreklame

Den danske importør af Volkswagen snyltede på den kinesiske kunstner Ai Weiweis brand i reklame for bilmodel.

FN's internationale flygtningedag blev i 2017 markeret på Kunsthal Charlottenborg i København med en stor installation af den kinesiske kunstner Ai Weiwei. Flere end 3500 redningsveste dækkede bygningens vinduer til. Men en bilforhandler krænkede ophavsretten, mener han. (Arkivfoto) - Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Med 3500 særligt orange redningsveste ville den kinesiske kunstner Ai Weiwei i 2017 sætte fokus på flygtninge- og migrantkrisen.

Kunstværket prydede facaden på Kunsthal Charlottenborg i København og blev samtidig brugt i en bilreklame.

Men sidstnævnte var i strid med loven. Derfor skal Ai Weiwei have 1,5 millioner kroner af Skandinavisk Motor Co. (SMC), der uretmæssigt har brugt Weiweis kunst. Det afgør Retten i Glostrup.

Derudover er Ai Weiwei blevet tilkendt en godtgørelse for ikke-økonomisk skade på 250.000 kroner.

Weiwei havde sagsøgt den danske importør af Volkswagen og krævet to millioner kroner i erstatning.

Han mente, at SMC forbrød sig mod ophavsretten og markedsføringsloven, da selskabet fotograferede en ny Polo foran kunstinstallationen for to år siden.

Og det har tre dommere givet ham ret i onsdag.

- Anvendelsen medførte en vis risiko for udvanding af Ai Weiweis "brand" og havde karakter af en snyltning på Ai Weiweis gode navn og rygte, lyder det i afgørelsen.

- Anvendelsen udgjorde derfor en utilbørlig udnyttelse af kunstværket i markedsføringsøjemed, lyder det videre.

Kunstværket bestod af redningsveste, der barrikaderede kunsthallens vinduer. Vestene var blevet samlet op fra flygtninge, der kom i land på Lesbos i 2015 og 2016. Den græske ø agerede port til Europa.

Ai Weiwei, der er en samfundskritisk kunstner, ville med kunstværket "Soleil Levant" sætte fokus på den humanitære flygtningekrise.

Men den orange farve passede godt ind i en reklame for en ny Polo, mente SMC.

- Jeg har aldrig brugt mine værker til firmarelaterede ting. Det vil jeg især ikke gøre med så store virksomheder. Hvis det skulle ske, skulle det være med øje på velgørenhed, forklarede Weiwei i retten, da sagen blev behandlet.

SMC har erkendt at have brudt ophavsretten, men nægtede sig skyldig i at have overtrådt markedsføringsloven.

Bilforhandleren har forklaret, at den ansatte, der tog billedet, som blev brugt i firmaets kundemagasin, ikke vidste, at det var et kunstværk.

Det er uvist, om SMC har tænkt sig at anke dommen.

- Vi har ingen kommentarer til sagen på nuværende tidspunkt, siger head of PR ved SMC Britt Stellinger.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også