Erhverv

Storkoncerner udnytter at du har mindst 56 min. til at bruge penge

Shoppingcentre er passé og almindelige butikker kæmper for overlevelse - men ét sted går det frem for den gammeldags handel.

De fleste kender situationen fra lufthavnen, hvor man skal slå tiden ihjel. Det er lige meget om kaffen og et rundstykke koster 100 kr. Der er ikke andre steder at gå hen inden afgang. Foto: Stine Bidstrup

Mens mange butikker og storcentre kæmper en indædt kamp med og mod internethandel, så er der stadig et enkelt sted, hvor kunderne aldrig undslipper de fysiske butikker: Lufthavnen.

Flere og flere af de kendte koncerner inden for mode, design og spiritus satser på at opbygge butikker i verdens lufthavne, skriver CNN.

Her ved de, at kunderne ikke kan forsvinde andre steder hen og gerne bruger tiden på at ose - og bruge penge.

Internationale mærker som Moncler, Jack Daniel’s, Colgate og Estée Lauder udvider antallet af butikker og kvadratmetre i lufthavne over hele verden.

Det sker for at profitere af de rejsendes trang til impulskøb, mens de alligevel skal slå tiden ihjel inden afgang.

Flere og flere mennesker over hele kloden flyver, og derfor har selskaberne for alvor fået øjenene op for mulighederne.

Flytrafikken vil årligt stige med otte pct. frem mod 2026, forudser NPD Group, der er et markedsundersøgelsesinstitut. På blot 15 år er antallet af rejsende med fly fordoblet.

Flyrejsende har i gennemsnit 56 minutters ”fritid” før afgang og typisk bruges 25 af disse minutter på at handle toldfrit.

»Rejsende er i det helt rigtige mindset for detailhandlen. De er på ferie, og de er derfor åbne over for at opdage og udforske nye ting,« siger Montgomery Wilson, der er direktør for Global Travel Retail hos Brown-Forman, der er moderselskab for bl.a. Jack Daniel’s whiskey.

Tidligere på måneden købte Colgate selskabet Filorga, der er et luksusmærke inden for hudcremer og især er til stede i lufthavne. Købet skete med henvisning til den hastigt stigende omsætning hos flyrejsende.

Moncler, der er et italiensk tøjselskab i den dyre ende, har butikker i 10 lufthavne og har planer om at åbne yderligere 20 inden udgangen af 2020.

Moncler har for nylig åbnet butik i Paris’ Charles de Gaulle og i lufthavnen i Zürich.

BRANCHENYT
Læs også