Erhverv

Bilkoncernerne trodser Trump og vil begrænse udledning

Fire af verdens store bilproducenter har indgået en aftale med Californien om at begrænse udstødningen fra biler og forbedre effektiviteten. De trodser dermed Donald Trump.

Artiklens øverste billede
Ford har lavet hybridbilen Puma og er med i aftalen med Californien - en aftale, som Donald Trump næppe vil være glad for. Foto: Ford

Velvidende at de modarbejder Donald Trump, har fire store bilproducenter forpligtet sig til at begrænse den miljøskadende udstødning fra biler.

Ford Motor, BMW, Volkswagen og Honda har indgået en aftale med Californien, der står for omkring 12 pct. af bilsalget i USA, skriver Reuters.

Donald Trump har forsøgt at bekæmpe netop Californiens forsøg på at sætte mere vidtrækkende grænser for bilindustriens arbejde for at begrænse bilernes miljøeffekt.

Men ved at indgå aftale med Californien signalerer bilproducenterne, at de er villige til at gå længere end Trump

Ifølge Reuters ønsker bilproducenterne ikke at skulle konfronteres med udgifterne, ressourcerne og det dårlige omdømme, som kommer fra at være en del af tilbagerulningen af arbejdet for renere biler, udtaler Mary Nichols, som er formand for California Air Resources Board, til nyhedsbureauet.

Californien holder i en vis udstrækning fast i de skrappere regler, som kom på plads under præsident Barack Obama, men som Trump vil rulle tilbage.

»At sikre at Amerikas køretøjer er effektive, sikre og rimelige i pris er en prioritet for os,« udtaler de fire bilproducenter.

Obamas oprindelige regelsæt fra 2012 sigtede efter en forbedring af brændstofeffektiviteten for hele flåden på i gennemsnit 46,7 miles pr. gallon i 2025, svarende til en årlig effektivisering på omkring 5 pct. Trump skar målet ned til 37 miles pr. gallon i 2016.

Aftalen mellem Californien og bilproducenterne lander midt imellem med et effektiviseringsmål på 3,.7 pct. fra 2022 og frem mod 2026.

En del af effektiviseringen kan skabes ved at udvikle elektriske bil.er.

Samtidig betyder aftalen, at producenterne generelt bliver belønnet for arbejde med at udvikle elektriske biler, hybridbiler og hydrogendrevne biler.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.