Erhverv

Nu er det endegyldigt slut for den charmerende Volkswagen

Produktionen af Volkswagen Beetle er stoppet, og det ser ikke ud til, at der kommer en afløser.

Den sidste VW Beetle er rullet af samlebåndet i mexicanske Puebla. Foto: VW New Beetle fra 1997 fik enorm opmærksomhed, og i starten var efterspørgslen også stor. Bilen var først og fremmest rund og sød. Foto: VW Afløseren, der kom i 2011 under navnet The Beetle, var mere stram og seriøs i designet og passede måske slet ikke til sit publikum. Succesen udeblev i hvert fald. Foto: VW Der kom rigtig gang i produktionen af VW Type 1 lige efter Anden Verdenskrig, hvor det i første omgang var englænderne, der stod bag, men tyskerne tog hurtigt over. Foto: VW

Nyheden er nærmest umulig at finde på Volkswagens internationale nyhedsside for journalister, og man kan undre sig over, at der ikke er gjort lidt mere ud af at nævne bortfaldet af Beetle, hvoraf den sidste netop er rullet af produktionslinjen i Puebla, Mexico.

Den næste bil, der kører ned ad den gamle Beetle-produktionslinje på Puebla-fabrikken, vil være en SUV til det amerikanske marked, mindre end Tiguan.

Originalen
Med Type 1, der var baseret på et design af dr. Ferdinand Porsche, demokratiserede Volkswagen bilen. I 1972 overgik salget den legendariske Ford Model T, en titel, som den beholdt indtil 2002. Det år blev Beetle overhalet som den mest succesrige bilmodel nogensinde af sin efterfølger, Golf. Den tyske produktion af Beetle sluttede i 1978; den sidste cabriolet blev produceret af Karmann i Osnabrück i 1980. Beetle overlevede imidlertid i mange år i Sydamerika, og den sidste af 21.528.480 enheder rullede af produktionslinjerne på den mexicanske fabrik i Puebla den 30. juli 2003.

Det var sidste år, at det blev annonceret, at produktionen ville stoppe her til sommer, og det var uundgåeligt. Den seneste Beetle, der blev introduceret i 2011, kunne ikke fange fantasien på den måde, som den ”nye” Beetle fra 1997 gjorde, begge var dog kun nichebiler i forhold til originalen.

Den gode gamle Type 1 solgte mere end 21,5 mio. eksemplarer, mens New Beetle nåede op på 1,7 mio. stk., og The Beetle fra 2011 kun kom op på 500.000 stk.

Herhjemme har salget af Beetle været stoppet længe, men lige til det sidste har man i mange europæiske lande kunnet købe cabriolet-udgaven.

I USA, hvor bilen har været en større succes end i Europa, har amerikanerne kunnet købe final edition-modeller.

Den sidste Beetle var en denimblå coupé med hvide hjul, og den kørte til det lokale Volkswagen-museum i Puebla, mens yderligere to røde biler fortsatte til en VW-samling i USA.

Der er selvfølgelig en chance for, at Beetle kan vende tilbage: ID Buzz, en moderne fortolkning af Type 2 VW-bussen, er bestemt til produktion på VW’s elektrificerede platform, og måske der på sigt kunne blive plads til endnu en Beetle, denne gang som ren elbil …

Historien

1936: Den første KDF Wagen vises.

1938: Produktionen af VW Type 1 (den originale boble) går i gang i Wolfsburg.

1941-45: Produktionen omstilles til Kübelwagen, Kommandeurwagen og Schwimmwagen.

1949: Produktionen af Type 1 kommer op i omdrejninger. Motoren er på 1,1 liter og har 24 hk.

1955: 1 mio. Type 1 er bygget.

1972: Produktionen når 15 mio. Type 1.

1997: New Beetle præsenteres.

2003: Produktionen af Type 1 stopper endeligt, da den sidste Type 1 kører af samlebåndet i Mexico.

2011: The Beetle præsenteres.

2019: Produktionen er stoppet.


BRANCHENYT
Læs også