Erhverv
0

Jaguar tilbyder Tesla-ejere 20.000 kr. i byttepenge

Kampen for at fravriste Tesla tronen på markedet for elbiler kræver utraditionelle metoder. I hvert fald hvis man spørger Jaguar.

Jaguar har taget alternative midler i brug for at vippe Tesla af pinden på elbilmarkedet. Foto: Jaguar

Det kan være svært at bryde Teslas jerngreb på elbilmarkedet. Derfor har Jaguar fundet på en noget alternativ salgsstrategi for at finde fodfæste på det amerikanske elbilmarked.

Kort sagt vil Jaguar give kunder 20.000 kr. i rabat, hvis de skifter deres Tesla ud med den nye Jaguar I-pace. Det skriver Bloomberg.

Jaguars nye elbilssatsning I-Pace har siden lanceringen i USA solgt 190 styk per måned. Teslas Model X solgte i gennemsnit 550 om måneden i det første år efter sin lancering, og der er dermed et stykke vej igen, før Jaguar for alvor kan true Tesla på markedet.

Det erkender man da også hos Jaguar Land Rover.

»Rom blev ikke bygget på en dag, og for en bilproducent i premiumsegmentet med sin første elbil tager det tid at komme ind i markedet,« udtaler Stuart Schorr, talsmand for Jaguar Land Rover.

Generelt har det været svært for de ”traditionelle” bilmærker at vippe Tesla af tronen som den ubestridte konge af elbilsmarkedet. Både Jaguars I-Pace og Audis e-tron har været store satsninger, der indtil videre salgsmæssigt ikke helt har kunnet ryste Teslas modeller X og S.

Tesla sidder så tungt på elbilmarkedet i USA, at spørgsmålet i virkeligheden ikke bliver, hvilken elbil man skal have, men snarere om man skal have en Tesla eller ej. Sådan lyder det fra Ed Kim, analytiker ved consulentfirmaet AutoPacific.

»Hvis kunder vælger I-Pace over den sammenlignelige Tesla, tager de en bevidst beslutning, som siger, at de ikke vil have Teslaen,« siger Ed Kim.

Både Nissan, Mercedes, Jaguar, Porsche og BMW har forsøgt at skabe opmærksomhed om deres elbiler gennem elracerløbet Formel E. Men dette kommer næppe til at hive stikket ud på Teslas dominans, vurderer Ed Kim.

»Racerløb kommer nok ind som en af de sidste indflydelser, når man skal påvirke folk til at købe den bil, de kigger på. Hvis Jaguar gør det godt i Formel E, skader det nok ikke I-Pace. Men jeg tror ikke, at det kommer til at have en stor positiv indflydelse på opmærksomheden om bilen,« siger han til Bloomberg.

BRANCHENYT
Læs også