Erhverv

Sådan tjener danske youtubere penge

De mest succesfulde danske youtubere har en årlig fortjeneste på omkring 1 mio. kr. Men de tjener nærmest intet på de gratis videoer.

Alexander Husum er den youtuber i Danmark med flest følgere.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

En årlig fortjeneste på over 1 mio. kr. for at putte McDonalds i en riskoger lyder ikke helt dårligt. Men den danske Youtube-scene er hastigt voksende, og det samme er økonomien hos dem, der er gode til det.

På videoplatformen Youtube poster danske brugere hver dag hundredvis af videoer, og nogle få af disse brugere kan rent faktisk leve af at lave videoer. En af de mest succesfulde danske youtubestjerner, Alexander Husum, har over 350.000 følgere på platformen og kunne allerede i sit første regnskabsår, 2017/2018, præstere et overskud på en halv mio. kr.

Men hvordan kan det lade sig gøre at tjene så mange penge ved at lægge videoer op på Youtube, som er gratis for brugerne at tilgå?

Jacob Gallaus er landechef for Splay One, et content-bureau, der repræsenterer mange danske youtubere. Han forklarer, at de indbyggede reklamer i starten af youtube-videoerne selvfølgelig giver penge, men at det er de færreste, der kan leve af disse penge alene.

»Den mest almindelige måde at tjene penge på er ved, at brands kontakter influenserne selv og spørger, om de vil udbrede et budskab eller et produkt blandt deres følgere,« siger Jacob Gallaus.

Hvad er en influencer?

Influencers er som regel bloggere, youtubers eller instagrammere.

En influencer har mange følgere og hermed et stort netværk af folk, deres budskab kan udbredes til

Han fortæller, at ikke alt indhold på Youtube-kanalerne er betalt, og at youtuberne generelt er selektive i forhold til, hvad de vil reklamere for.

»Influencerne sætter sig ned og vurderer, om budskabet er noget, de kan stå inde for, inden de siger ja. Det skader jo også deres forretning, hvis de anbefaler noget til deres følgere, som ikke er etisk,« siger han.

Youtuberen udbreder herefter budskabet gennem en enkelt eller flere videoer og bliver betalt af de forskellige brands herefter. Det er som regel kun en brøkdel af kanalernes indhold, der er betalt reklame eller sponsorerede videoer.

Ifølge Jacob Gallaus ville det nemlig kompromittere influentens integritet, hvis alle videoer var reklamevideoer.

Ifølge markedsføringsloven skal youtubere angive, hvis videoen er reklame, så følgerne er klar over, at influentceren er betalt for at promovere produktet eller budskabet.

Men tidligere på året blev en række danske influencere politianmeldt for at overtræde loven om skjult reklame.

Mange af de største danske youtubers er under 18 år. Robin Rasmussen på 17 år har 135.000 følgere, mens ni-årige Naja Münster har hele 200.000 følgere. Robin Rasmussen fortalte i TV 2-dokumentaren ”Se Mig”, at han stoppede med at gå i skole efter 9. klasse for at fokusere 100 procent på Youtube.

Det satte gang i en diskussion, om en Youtube-karriere egentlig er holdbar.

»Om man kan holde sin Youtube-karriere kørende til man er 45 vil vise sig. Men jeg tror, at de danskere, der er vokset op med Youtube som underholdnings- og nyhedskilde, fortsat vil bruge platformen, når de er voksne. Og at de fortsat vil se de youtubers, de har fulgt hele livet,« siger Jacob Gallaus.

Youtube har i alt over 50 millioner professionelle indholdsskabere, hvoraf den største i verden er indiske T-Series.
Det er hovedkanalen for det indiske musikselskab af samme navn, og har mere end 110 millioner følgere.

BRANCHENYT
Læs også