Erhverv

Robotsucceser på samlebånd: Blue Ocean Robotics runder en milliard kroner i værdi i ny investorrunde

Blue Ocean Robotics, en af de nye kometer i den fynske robotklynge, er nu en milliard kroner værd og i gang med ny kapitalrejsning. Værdien er mere end tredoblet på et år, siger investor Peter Warnøe.

Peter Warnøe og Lars Tvede har gennem ventureselskabet Nordic Eye investeret i Blue Ocean Robotics, sammen med blandt andet L'easy-rigmanden Peter Thorborg. Nu bringer en ny investorrunde selskabet op på en milliardværdi. Foto: Jonas Olufson

Salget af Universal Robots og Mobile Industrial Robots for milliarder fik for alvor Odenses robotklynge på verdenskortet. Nu er en ny potentiel milliardsucces ved at vokse frem – og måske mange på én gang.

Hos Blue Ocean Robotics, der står bag en række forskellige robotter, er man nemlig ved at rejse 75 mio. kr. i en runde, der sætter værdien af selskabet til omkring 1 mia. kr., fortæller investor Peter Warnøe fra Nordic Eye. For knap et år siden gik Nordic Eye ind i den første store kapitalrunde hos Blue Ocean Robotics, og siden er det gået så godt, at prisen på selskabet er mangedoblet.

Blue Ocean Robotics
  • Stiftet i 2013 af Claus Risager, John Erland Østergaard og Rune Larsen.
  • 110 medarbejdere fordelt på moderselskabet Blue Ocean Robotics og en række datterselskaber, ét for hver robot.
  • Konceptet er at udvikle nye robotter på stribe, med hver robot i et datterselskab, der så nemt kan sælges fra, når produktet er modent.
  • I de første fem år skete det gennem partnerskaber, hvor Blue Ocean Robotics leverede teknologi og know-how.
  • I dag er strategien skiftet til, at Blue Ocean Robotics skal eje projekterne selv og selv stå for salg, distribution og produktion.
  • Selskabet fik i 2016 en kapitalindsprøjtning på 51 mio. kr. med L’easy-ejer Niels Thorborg i spidsen. I 2018 skød en gruppe investorer med Nordic Eye i front 100 mio. kr. ind, og nu er en ny kapitalrunde ved at være på plads, med 75 mio. kr. rejst.
  • Seneste investorrunde sætter værdien af Blue Ocean Robotics til omkring én milliard kroner, ifølge investor Peter Warnøe.
  • Der har været overskud alle år, senest på knap fem mio. kr., men de kommende år vil satsningen på fuldt ejerskab sende selskabet i minus. I 2019 forventes en omsætning på 40 mio. kr. og et underskud på 30-40 mio. kr.
  • Blue Ocean Robotics udvikler ikke robotter til industrien, men til andre brancher, hvor der er færre konkurrenter. To af produkterne er målrettet hospitalsbrug.

»På de 10 måneder, vi har været med, kan vi vise, at værdisættelsen af Blue Ocean Robotics er tre- til firedoblet. Så det er jo rigtig fint for os som investorer. Og vi ser et kæmpe potentiale fremadrettet også,« siger Peter Warnøe, partner i Nordic Eye Venture Capital.

Modsat de andre selskaber i det danske robotmekka omkring Odense satser Blue Ocean Robotics ikke på at ramme plet med ét produkt, men med flere. Konceptet er, at nye ideer til robotter udklækkes hos moderselskabet, men derefter placeres i datterselskaber, der så med tiden skal sælges fra.

Før foregik udviklingen i partnerskaber med store, internationale spillere, som så stod for at skalere salg og produktion op, mens Blue Ocean tjente penge via licensbetaling. Det seneste år er strategien lagt om, så det fynske selskab selv skal stå for hele pakken, inklusive at få sat gang i salget internationalt. Det kræver penge, og derfor bliver der nu kørt investorrunde nummer to på under et år.

»Nu har vi flere robotter, vi har udviklet og modnet, og som vi sælger i et mindre antal. Nu skal vi op og sælge mange og bygge det globale salg op. Det skal stort set alle pengene gå til,« siger Claus Risager, stifter af og direktør for Blue Ocean Robotics.

I dag har selskabet tre ret forskellige robotter i porteføljen, hvor to af dem allerede er på markedet. Flere er på vej, og det klare mål er at kunne køre udviklingen af nye robotter og robotfirmaer på samlebånd. Én ny robot pr. år, og med tiden altså også ét frasalg i gennemsnit om året.

Det koncept har gjort indtryk på den amerikanske analytiker John Santagate, der dækker robotindustrien og besøgte Odense i juni.

»Deres forretningsmodel imponerede mig, ærlig talt. Det er en unik tilgang, jeg ikke har set før: At det bliver kørt som en innovationsfabrik, der sælger produkterne fra, når de har vist, at de er en kommerciel succes,« siger John Santagate, analysechef hos IDC i Boston.

Vores datterselskaber er i princippet altid til salg. Det er bare et spørgsmål om prisen. Vil nogen give en milliard eller halvanden, så kigger vi på det.

Claus Risager, Blue Ocean Robotics

For Claus Risager handler det nu om ikke at sælge videre for billigt. Robotterne, der er på markedet nu, har vist et stærkt potentiale – den ene på et hastigt voksende robotmarked på hospitaler, hvor den kan desinficere lokaler med UV-lys.

Målet er at hvert eneste robot og dermed datterselskab skal op i samme liga som netop Universal Robots og Mobile Industrial Robots, da de selskaber blev solgt.

»Vores datterselskaber er i princippet altid til salg. Det er bare et spørgsmål om prisen. Vil nogen give en milliard eller halvanden, så kigger vi på det. Og vi mener, at vi om en-to år har datterselskaber med en rigtig god værdi,« siger Claus Risager.

BRANCHENYT
Læs også