Erhverv

27-årige Michael Hansen sælger barbergrej og kaffe til over 70.000 abonnenter: »Potentialet er mange gange større«

Iværksætteren Michael Hansen har udfordret de store detailkæder med barbergrej og kaffekapsler på abonnement. Om fire år sigter han efter 400.000 abonnenter.

Michael Hansen har skabt en af Danmarks førende abonnementsløsninger inden for barbergrej. Sidste år startede han en abonnementsforretning på kaffekapsler, som allerede er tæt på 10.000 abonnenter. Foto: Barberklingen

På en hylde står to tællere. På den ene står 58.652, og på den anden står 9.735.

Det er antallet af danske abonnementer i den 27-årige iværksætter Michael Hansens to virksomheder, Barberklingen og Kaffedrengen. For hver dag, der går, stiger tallene med eksponentiel fart.

Den hurtigtalende iværksætter har på blot tre år skabt en regulær vækstkomet ved at sælge barbergrej via en abonnementsordning, hvor kunderne selv vælger, hvor ofte de vil have nye barberblade og skrabere leveret til døren.

Michael Hansen
  • 27 år og født i Herlev.
  • Startede for tre år siden Barberklingen, som i 2018 omsatte for et pænt tocifret millionbeløb og havde et overskud på 386.000 kr.
  • Berberklingen har godt 58.000 danske abonnementer og er desuden også til stede på det svenske og hollandske marked.
  • Michael Hansen stiftede i 2018 Kaffedrengen, som sælger kaffekapsler på abonnement.
  • Han bor til dagligt i Søborg med sin kæreste.

Det lyder måske simpelt, men ikke desto mindre er Barberklingen på rekordtid vokset til en overskudsforretning med en pæn tocifret millionomsætning. Uden en eneste investor har Michael Hansen fra kontoret i Hvidovre fejet konkurrenterne af banen og budt de store detailkæder op til dans.

»Det handler om at gøre hverdagen lettere for forbrugerne ved at give dem et hverdagsprodukt i høj kvalitet nemt og billigt. Men det er vigtigt ikke bare at ekspedere andres produkter videre via et abonnement, for så bliver man alt for nemt kopieret. Så fra starten har det været afgørende at udvikle vores egne skrabere og egne barberblade,« siger Michael Jensen.

Ideen til Barberklingen kom i 2015, da Michael Hansen var i Føtex for at handle ind. Han skulle have tre ting: En pakke oksefars, en skraber til ham selv og en skraber til kæresten.

Da han kom ud af butikken, kiggede han på kvitteringen, som løb op i omegnen af 500 kr.

»Det gik pludselig op for mig, hvor dyrt barbergrej er. Så jeg tænkte, at det kunne man gøre billigere. Og så irriterede det mig, at man altid først køber en ny skraber i sidste øjeblik, når den gamle er blevet sløv. Hvorfor ikke have et abonnement, så man altid har friske skrabere?« siger Michael Hansen.

Succesen med Barberklingen kulminerede sidste år med en kåring som Danmarks bedste abonnementsløsning. Prisen blev uddelt af Forening for Dansk Internethandel (FDIH). Men rejsen er først lige begyndt, mener iværksætteren.

»Potentialet er mange gange større. Om fire år vil vi have 400.000 abonnenter, og det kræver, at vi bliver endnu mere internationale end i dag,« siger han.

Derfor er Michael Hansen gået på jagt efter de første investorer, ligesom han er ved at nedsætte en professionel bestyrelse.

Lige nu arbejder Michael Hansen non-stop. Barberklingen er også på det svenske marked, og for to måneder siden startede selskabet op i Holland, hvor Michael Hansen lige nu tilbringer halvdelen af sin tid.

»Der er ingen tvivl om, at abonnementer på hverdagsprodukter bliver stort i næsten alle brancher. Men jeg ser også mange nye abonnementsforretninger, som hurtigt lukker ned, fordi de ikke har produkterne og kvaliteten på plads,« siger Michael Hansen.

Faktisk har vi ikke ret meget opsøgende salg. Det foregår primært via markedsføring på Facebook og Instagram

Michael Hansen, stifter og direktør i Barberklingen og Kaffedrengen.

Det er ikke energi eller optimisme, som mangler hos den unge iværksætter fra Københavns vestegn. Efter et par år med succes med barbergrej, startede Michael Hansen i slutningen af 2018 en ny forretning efter samme model. Kaffedrengen, som forretningen hedder, sælger kaffekapsler til Nespresso-maskiner på abonnement.

Og efter 10 måneder er Kaffedrengen ved at runde 10.000 abonnementer.

»Jeg er selv typen, som hælder kaffe i halsen hele dagen. Og jeg opdagede, at vi faktisk bruger over 700 kr. på kaffekapsler til Nespresso-maskinen herhjemme. Så jeg tænkte, at det må man kunne gøre nemmere og billigere,« siger han.

Siden har iværksætteren udviklet sine egne kaffekapsler, som han sælger via abonnement efter samme princip som barbergrejet: Nemmere for forbrugerne og billigere end i butikkerne.

»Faktisk har vi ikke ret meget opsøgende salg. Det foregår primært via markedsføring på Facebook og Instagram. Det viser bare, hvor stor efterspørgslen efter abonnementsordninger er,« siger han.

Jeg får kun 20.000 kr. om måneden i løn og kører i en gammel stationcar. Lige nu skal alle penge bruges på at vokse.

Michael Hansen, stifter og direktør i Barberklingen og Kaffedrengen.

Fra 2015 til 2018 er abonnementssalget i Danmark steget med 75 pct., viser tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). Mange iværksættere forsøger at ride med på abonnementstrenden, men det er langtfra alle, som har sorte tal på bundlinjen som Michael Hansen.

»Mange nye abonnementsforretninger har store underskud. Men de driller stadig de store detailkæder. Abonnementsforretningerne bygger nogle enormt vigtige kunderelationer op, og de er mange penge værd for detailkæderne. Derfor tror jeg, at vi vil se flere opkøb af de nye abonnementsforretningerne de kommende år,« siger Andreas Dirksen, som rådgiver om abonnementssalg og selv er investor i fem abonnementsvirksomheder.

Michael Hansen er overbevist om, at han har ramt en guldåre, og nu er målet er blive så stor som muligt. Så må de store milliontal på bundlinjen vente.

»Jeg har ikke behov for at tjene en masse penge lige nu. Jeg får kun 20.000 kr. om måneden i løn og kører i en gammel stationcar. Lige nu skal alle penge bruges på at vokse,« siger han.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også