Erhverv

Fagfolk: B.T.'s ændring af avismodellen er et naturligt skridt - men ingen sikker succes

Fra nytår forsvinder B.T. i løssalg på hverdage i detailhandlen. I stedet satser avisen på en weekendudgave på løssalgsmarkedet. Modellen kan også have noget for sig for andre aviser, men kommer med en risiko, vurderer professor og mediesociolog.

Tiden er, ifølge mediesociolog og journalist, Søren Schultz Jørgensen,  løbet fra store tabloide medier på print, som man betaler for. Foto: Miriam Dalsgaard Foto: Miriam Dalsgaard

Løssalgsavisen B.T. bliver fra nytår en weekendavis. Tidligere på ugen blev det meldt ud, at B.T. forsvinder fra avisstativerne i supermarkeder og kiosker mandag til fredag, men i stedet vil udkomme i en forstærket udgave i løssalg lørdag og søndag.

Med trækket skærer B.T. løssalgsavisens distributions- og produktionsomkostningerne på hverdage. Et besnærende strategisk træk i en presset printverden, som langt fra er nyt, men som få har forfulgt i praksis - siden Weekendavisen opstod på ryggen af Berlingske Aften i 1971. Et kort forsøg blev gjort i 2001 med Weekend Nu, der opstod fra resterne af Aktuelt, men ikke fik mere end nogle få måneder, inden den blev lukket...

BRANCHENYT
Læs også