Erhverv
BREAKING

De sociale stjerner giver virksomheden et menneskeligt ansigt

Virksomheder har flere muligheder for at komme tættere på deres målgruppe med færre midler, når de annoncerer gennem influencere. Og markedet er slet ikke udtømt endnu, mener forsker

Markedet for annoncering på sociale medier er blevet så stort, at influencere som Camilla Frederikke Søndergaard Christensen kan leve af at lave reklame på sine kanaler. Arkivfoto: Carsten Snejbjerg

De såkaldte influencere ser ud til at hitte i virksomhedernes marketingstrategier. Massevis af babyudstyr, makeupartikler og bæredygtige fødevarer bliver foræret til privatpersoner, som til gengæld nævner virksomhedernes produkter eller brands på deres Instagram-profiler eller blogs. Og de bedste influencere kan ovenikøbet tjene store summer på deres opslag.

I en analyse, som Slots- og Kulturstyrelsen har lavet blandt 14 danske influencerbureauer, der matcher virksomheder med influencere, fremgår det, at omsætningen er mere end fordoblet på to år og har rundet 100 mio. kr. på et år. Til sammenligning var biografernes samlede reklameomsætning i 2017 på 87 mio. kr...

BRANCHENYT
Læs også