Erhverv

Brillebutikker i priskrig ligger i læ af online-boom - indtil videre

Mens antallet af danske detailbutikker er faldet de seneste år, holder optikkæderne fast. Danskerne køber flere briller - og indtil nu helst i de fysiske butikker.

Tina Høyer Gaardsholt er adm. direktør for den danske brillekæde Profil Optik, som indgår i den nordiske Synsam-koncern. Foto: Gregers Tycho

Mens butikker lukker på stribe i dele af detailhandlen, så holder den danske optikerbranche fast i de fysiske butikker, der sælger flere briller end nogensinde før.

Branchen melder om voksende salg i et marked præget af priskamp og en massiv markedsføring. Samtidig introduceres løbende nye pakkeløsninger med betaling over en længere periode for at tiltrække og fastholde kunder.

»Vi bliver ældre end tidligere og lever længere. Samtidig har vi en ung generation med digitale vaner og børn med mange timer bag en skærm, som betyder noget for synet. Så branchen har gunstige vilkår. Konkurrencen er dog hård. Derfor lancerer vi nye løsninger i markedet som hele tiden ændrer sig,« siger adm. direktør Tina Højer Gaardsholt, Synsam Group Denmark.

Selskabet driver de 117 butikker i Profil Optik-kæden og er en del af en skandinavisk koncern. Profil Optik er målt på omsætning nummer tre på det danske marked efter Synoptik, som ejes af Synoptikfonden samt den hollandske GrandVision-koncern, samt Louis Nielsen, der indgår i den britiske Specsavers-koncern.

En opgørelse fra Retail Institute Scandinavia viser, at antallet af danske brillebutikker drevet af kæder har ligget stort set konstant over de seneste fem år. Det med et antal på ca. 640. Dertil kommer en stribe individuelle optikere rundt om i landet, som også fortsat har en del af markedet.

»Køb af briller er i høj grad et spørgsmål om tillid, da synet betyder rigtig meget. Så der er en ret høj grad af loyalitet. Briller er nu også blevet en vigtigere del af modebilledet, så der købes flere eller udskiftes hyppigere,« mener detailekspert Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia.

Ifølge den danske optikerforening ligger den samlede omsætning i branchen på den gode side af 4 mia. kr. og er fortsat stigende. Det bekræftes af indekstal fra Danmarks Statistik, hvor netop optikerdelen har aktuel fremgang i detailhandlen.

Blandt de danske kæder har Synoptik, der i 2018 havde rekordregnskab, de seneste fem år haft samme antal butikker – nemlig 102.

»Vi er en af de få detailbrancher, som ikke i øjeblikket er ramt af butikslukninger. Kunderne lægger vægt på, at vi er lokalt tilstede. Briller er et individuelt produkt, som kræver en synsprøve hos en optiker. Der findes enkelte digitale løsninger, men indtil nu styrker det vores konkurrencekraft, at vi har ekspertisen i butikken. Den ekspertise investerer vi løbende i,« siger adm. direktør Lars Tandrup fra Synoptik.

Direktør Per Michael Larsen i Optikerforeningen glæder sig over den positive udvikling i branchen. Han påpeger samtidig, at der hele tiden udvikles nye digitale løsninger, som kan være med til at præge branchen.

Digitale briller
  • I onlinehandlen er en lang række aktører aktive inden for salg af kontaktlinser. Også inden for både læse- og solbriller samt individuelle briller byder flere selskaber sig til med nethandel.
  • Ifølge branchen ligger hovedparten af det danske salg af individuelle briller dog fortsat i de fysiske butikker.
  • Kæder og butikker er dog også aktive digitalt - bl.a. med præsentation af brillestel for at tiltrække forbrugere.
  • Digitale løsninger vinder dog frem - både her og i udlandet. Eksempelvis kan forbrugere prøve briller og vælge stel virtuelt via en app.
  • Samtidig arbejdes der med løsninger, så optikere også via digitale og mobile værktøjer kan lave synsprøver på kunder, der befinder sig i et helt andet land, og derefter udforme briller med de rette stel.

»Den største brilleomsætning ligger fortsat hos kunder fra 55 år og opefter, som er vant til at gå i en optikerbutik, når de har brug for nye briller. Yngre kundegrupper har helt andre købsmønstre. Om ikke så længe er der digitale løsninger – også for individuelle briller - som vi ikke troede var mulige for bare to år siden. Så onlineløsninger kan blive en større udfordring.«

Hos Louis Nielsen - med 77 danske butikker og ifølge selskabet selv en markedsandel på over 45 pct. – siger adm. direktør Mads Nygaard om fremtiden:

»Danskerne er vænnet til, at der er optikere alle steder, så handlen foregår der. I andre lande er onlinesalg mere udbredt end her. En af vejene er, at vi fortsat styrker butikkerne endnu mere – med nu også sundhedsløsninger og andet. Men der kommer mere salg af briller på nettet. Det skal vi være del af.«

Mens Profil Optik-kæden har haft år med underskud, kører de andre kæder med millionoverskud. Louis Nielsen kom således ud af 2018/19 med et overskud før skat på 87 mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også