Erhverv

E-handelsekspert: Sådan får webshops dig til at købe mere

Mere og mere af danskernes handel flytter over på nettet, og de digitale butikker fylder stadig mere sammenlignet med de fysiske. E-handelsekspert Trine Ørskov giver her sine bud på, hvordan netbutikkerne får dig til at øge dit forbrug på nettet.

I 2018 foretog hele 84 pct. af danskerne et køb på nettet. Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Flere og flere danskere shopper hvert år på nettet. I stedet for de lange gåture ned ad landets gågader for at finde de helt rigtige jeans eller den rigtige mobiltelefon, erstattes den friske luft i højere og højere grad af algoritmer og søgemaskiner.

Den øgede e-handel giver selvsagt stor konkurrence mellem de forskellige webshops, og derfor må de forskellige firmaer tænke strategisk, hvis de skal lykkes med at erobre kunder.

E-handelsekspert og direktør i Clickstarter.dk, Trine Ørskov, løfter her noget af sløret for, hvad virksomhederne gør for at få dig til at handle på lige præcis deres side.

Nethandlen i tal
  • I 2018 handlede 84 pct. af danskerne på nettet. Det er en markant stigning i forhold til 2008, hvor tallet lå på 59 pct.
  • Det er især ting som tøj, rejser og billetter til koncerter og biografer, der handles på nettet.
  • Nethandel er mest udbredt i Region Hovedstaden, hvor 87 pct. handlede på nettet i 2018.
  • Danskere med videregående uddannelser handler oftere på nettet end personer med grundskoleuddannelse. Her er tallet 92 pct. mod 76 pct.
Kilde: Dansk Erhverv, ”E-handlen anno 2018: forbrugertrends og tendenser”

1. Webshoppen indretter sig efter købsrejsen

»I dag har digitaliseringen gjort, at rejsen fra behov til endeligt køb er meget mere fragmenteret, end den var tidligere, og kunden bliver konstant påvirket af alle mulige inputs fra forskellige kilder. Derfor arbejder vi som e-handlere på at forstå, at købsrejsen ser ud på denne måde og derefter indrette dét, vi præsenterer forbrugeren for, efter det.«

2. Anbefalinger er guld værd for webshops

»Når forbrugerne skal navigere gennem så meget input, som de får i dag, vejer anbefalinger fra ”rigtige” mennesker ekstremt tungt. Derfor er netbutikkerne meget opmærksomme på at indsamle anbefalinger, som de kan integrere på deres side. Som forbruger stoler man mere på det, når en anden forbruger har sagt god for en webshop, end når webshoppen selv fortæller det.«

3. Personlig service betyder stadig noget

»Selvom vi som forbrugere gerne vil handle digitalt, vil vi stadig gerne have personlig service. Forbrugerne på nettet er grundlæggende illoyale kunder, men det kan man modarbejde med personlig service. Det kan for eksempel være en håndskrevet hilsen til kunden i pakken eller personlig respons på diverse henvendelser. Det kan være med til at opbygge loyalitet, fordi forbrugeren mærker, at der er rigtige mennesker bag siden.«

4. Kontakten skal holdes efter et køb

»Det er trods alt nemmere at sælge til nogen, som man har solgt til tidligere, og derfor vil virksomhederne gerne holde kontakten efter et køb. Blandt andet er det en fordel for butikken at sende et nyhedsbrev i forbindelse med et køb. Derudover kan man også målrette fremtidig marketing på sociale medier via cookies, så forbrugeren bliver mindet om webshoppen.«

5. Forslag til andre produkter

»En webshop vil ofte give forslag til andre produkter, når man har købt noget på siden. Denne strategis succes afhænger meget af, om det foreslåede produkt har nogen relevans i forhold til det, du lige har købt. Hvis du lige har købt en rød herretrøje, er det sjældent, at du hopper på budskabet om, at en grøn nederdel vil passe godt til..«

6. Pop-ups kan hjælpe med de svære beslutninger

»Nogle gange bruger man pop-up-vinduer, der kommer frem på skærmen, når man kigger på et givent produkt. Det kan man bruge til at få tilmeldinger på virksomhedens nyhedsbrev, men det kan også bruges til at overbevise kunden om at købe produktet. Hvis produkterne er lidt mere komplicerede, kan det virke godt, hvis det kan guide og rådgive kunden om, hvad der er det rigtige valg. Det er lidt samme rolle, som sælgeren i den fysiske butik udfylder.

BRANCHENYT
Læs også