Serier
BREAKING

Store vognmænd klar til udmattelseskrig: »Jeg vil nærmest sige, at vi glæder os til en krise«

Mens europæiske transportører ruster sig til en nedtur, mobiliserer flere store vognmænd sig for at få mest muligt ud af det stigende pres på markedet.

Brexit - britisk farvel til EU
Danske Fragtmænd spejder i øjeblikket efter pressede virksomheder, der kan få problemer under en nedtur. Foto: Esben Nielsen Arkivfoto: Esben Nielsen

Selvom en europæisk recession vil være en mavepuster for transportbranchen, står flere store og velpolstrede vognmænd klar til at udnytte krisetidernes muligheder.

En krise åbner blandt andet op for at erobre markedsandele, mens stækkede konkurrenter er på brandudsalg eller drejer nøglen om.

»Jeg forudser, at der kommer en europæisk recession i 2020 eller 2021. Der forventer jeg, at vi vokser med endnu hurtigere kraft. Jeg vil nærmest sige, at vi glæder os til en krise,« siger Kristian Kaas Mortensen, kundedirektør hos den litauiske vognmandskæmpe Girteka Logistics.

Du kunne sidde og kradse dit skaldede hår af og sige, at brexit er forfærdeligt. Men det er det jo ikke.

Kristian Kaas Mortensen, kundedirektør hos Girteka Logistics

En gennemgang af regnskaberne for de 48 største danske transportselskaber viser, at omsætningen steg over en bred kam, men det samme gjaldt ikke indtjeningen.

Hos Danske Fragtmænd mærker man tydeligt, at kunderne ikke kører helt så mange varer rundt som sidste år. Adm. direktør Jørn P. Skov forventer, at koncernens omsætning i år falder med 5-10 pct. Samtidig holder bankerne igen med udlånene til branchen.

»Folk begynder stille og roligt at blive ramt af, at der er en afmatning i branchen. Så man kan sagtens forestille sig, at der kommer noget billigt til salg inden længe. Kommer det rigtige, vil vi også gerne kigge på det,« siger han.

Vognmandsbranchen er fragmenteret og spækket med små selskaber på 10-20 medarbejdere, som ikke nødvendigvis har opbygget en solid kriseopsparing. Men det har Girteka Logistics, der i øjeblikket går målrettet efter det britiske marked.

»Du kunne sidde og kradse dit skaldede hår af og sige, at brexit er forfærdeligt. Men det er det jo ikke. Det er også en stor mulighed,« siger Kristian Kaas Mortensen.

Kim Johansen, stifter og adm. direktør for Kim Johansen International Transport, sporer i øjeblikket ligeledes en afmatning på det europæiske marked. En recession tærer uomtvisteligt på transportvolumenerne, og derfor ser han det ikke som en kæmpe fordel.

Men også han er på udkig efter afledte muligheder for selskabet, der råder over mere end 400 lastbiler og blandt andet kører varer til og fra Storbritannien.

»Jeg ser ikke nødvendigvis noget negativt i, at der er en vis afmatning,« siger han.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS sundhedsbranchen, hvor genmanipulation og en banebrydende afløser for penicillin er under mikroskopet.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også