Erhverv

Ekspert: Sådan er du en god mødeleder

Et møde kan være afgørende for, hvor effektivt en arbejdsplads fungerer, da det er et medie for samarbejde. Mødekonsulent giver her sine tips til, hvordan du som leder kan optimere møderne på arbejdspladsen mest muligt.

Mange arbejdspladser kan effektivisere sine møder., mener ekspert. Foto: Colourbox Foto: Colourbox

Det er sjældent, at møderne er hverken medarbejdernes og ledernes favorittid på arbejdspladsen. De kan virke som ligegyldige, uvedkommende og spild af tid, og outputtet lader ofte noget tilbage at ønske.

Det er der dog råd for. Wenche Strømsnes er tidligere adm. direktør i Center for Ledelse samt stifter og leder af mødekonsulentfirmaet BetterMeetings. Her giver hun sine råd til, hvad man som leder kan gøre for at optimere møderne på arbejdspladsen.

  • Sæt tid af til forberedelse

»Det største problem indenfor møder er, at man ikke er godt nok forberedt, når man kommer til mødet. Det er videnskabeligt meget veldokumenteret. Kigger man på, hvad der skaber en god mødekultur, er det forberedelsen. Du bør aldrig holde et møde uden forberedelse. Mange misforstår mødet og tror, at det bare er en samtale, og at man derfor kan tage den på rutinen, men det gør bare, at mødet kommer til at stritte ud til alle retninger,« siger Wenche Strømsnes.

  • Vær ikke bange for uenighed på mødet

»Der skal gerne være en masse uenighed og konflikt på selve mødet, men når man går ud fra mødet, skal man være fuldstændig enige. Hvad end man diskuterer, skal man have så mange synspunkter frem så muligt, så man for alvor får vendt og drejet det, man skal snakke om. Hvis man ikke gør det, risikerer man, at alle usikkerhedsmomenterne kommer bagefter, og så har man bedrevet absolut ingenting.«

  • Skab klarhed

»Klarhed er nøgleordet for en mødeleder - det er derfor, du er der. Det skal være krystalklart for alle deltagerne, hvad man skal snakke om, og hvad man skal opnå på mødet. Det hjælper til en bedre samtale, som giver nogle bedre aftaler, som man kan tage med ud fra mødet.«

  • Konkludér entydigt på mødet

»Det er vigtigt, at man sætter ord på, hvad der er aftalt, når et dagsordenpunkt er slut. Mange har den misforståelse, at man skal referere alt, der er sket på mødet, men det er noget nonsens. 99 pct. slutter bare mødet, og lader så en referent skrive, hvad der er sket. Så kommer der et referat ud til medarbejderne, men på dette tidspunkt er folk videre med dagen og derfor ikke helt skarpe på at få afklaret det, der var uklart på mødet. De uklarheder kan medføre, at folk ikke ved, hvad de skal gøre fremadrettet.«

  • Lad være med at aflyse møder for ofte

»Du må gerne aflyse et møde en gang imellem. Men hvis det sker for tit, så sender man et rigtig skidt signal. Det kommer til at udmønte sig i, at møderne ikke bliver taget alvorligt, og så begynder medarbejderne at ordne alting bilateralt - altså to-og-to. Det kan godt føles fedt at ringe til nogen og ordne noget, men i virkeligheden er det hamrende ineffektivt, fordi man holder de andre udenfor. Det går udover samarbejdet, for møder er dit medie til samarbejde.«

BRANCHENYT
Læs også