Erhverv

430.000 bilejere sagsøger Volkswagen i dieselskandale

Maratonretssag indledes mod VW. Det er forbrugerorganisationen Vzbv, som rejser sagen på vegne af bilejerne.

Artiklens øverste billede
VW's advokat Martine de Lind van Wijngaarden mener ikke, at bilkøberne har lidt nogen skader. Foto: AP/Frank May

Mandag begynder en retssag om den såkaldte dieselskandale i Volkswagen. Over 430.000 personer er med i et massesøgsmål mod den tyske bilproducent, skriver dpa.

Det er forbrugerorganisationen Vzbv, som har rejst sagen på vegne af de mange sagsøgere, som kræver erstatning fra bilfabrikkerne efter svindlen med udslippet fra dieselbiler blev afsløret i 2015.

I sagsanlægget hævder forbrugerorganisationen, at Volkswagen med fuldt overlæg påførte bilkøberne skader ved at installere software, som viste, at bilerne ved test af forurening udsendte langt mindre kvælstofilte (NOx-gasser), end de reelt gjorde i trafikken.

VW's advokat Martine de Lind van Wijngaarden afviser påstanden og siger, at bilkøberne ikke har lidt nogen skader.

Hvis sagsøgerne får medhold i sagen, må de derefter hver især fremføre deres krav over for bilproducenten.

Den tyske justitsminister, Christine Lambrecht, siger op til åbningen af retssagen mandag, at hun ikke regner med nogen hurtig sag, da sagen er uhyre kompliceret og sammensat.

VW antyder, at en dom i den komplicerede sag tidligst vil blive afsagt i 2023.

Derefter kan der gå endnu et år til behandlingen af de individuelle krav. På det tidspunkt vil bilernes markedsværdi være reduceret så meget, at det vil være billigst for VW at købe dem tilbage.

Vzbv er åben over for at indgå et udenomsretligt forlig for at undgå en langvarig retssag.

Volkswagen har indrømmet at have svindlet med 11 millioner biler på globalt plan. "Dieselgate-skandalen" har indtil videre kostet bilkoncernen over 30 milliarder euro (over 224 milliarder kroner) i bøder, kompensation og juridiske omkostninger.

Forbundskansler Angela Merkel sagde under valgkampen i Tyskland i 2017, at store dele af bilindustrien i landet har gamblet en utrolig stor del af deres troværdighed væk.

Det var første gang, at Merkel offentligt kommenterede den serie af kriser og skandaler, der har ramt den store tyske bilindustri.

/ritzau/dpa

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.