Erhverv

Coke lancerer sin energidrik i USA

Efter test på de internationale markeder skal drikken også sendes på markedet i selskabets hjemland.

Efter en prøvetur uden for USA, sender Coca-Cola sine egne energidrikke ud på hjemmemarkedet til næste år. Foto: Coca-Cola.

Normalt plejer alt at ske i USA først. Derefter rammer det resten af verden og dermed også Danmark.

Det har været lige omvendt med Coca-Colas indtog på markedet for energidrikke under eget logo.

Eksempelvis blev Coca-Cola Energy lanceret i Danmark i august med flere varianter. Det vil sige som både sukkerholdig og sukkerfri.

Amerikanerne ville først teste sit nye produkt uden for USA inden beslutningen blev taget om at gå ind på hjemmemarkedet.

Men ifølge CNN vil Coca-Cola sende sin egen energidrik på det amerikanske marked omkring midten af januar næste år.

Og der burde være et hul i markedet for Coca-Cola blandt mærkets hardcore fans, mener selskabet.

»Mange af de forbrugere som drikker Coke i dag, har intet forhold til energidrikke, selv om de måske er interesserede. Så vi har et stort arbejde foran os med at gøre vores kunder interesserede,« siger Janki Gambhir, der er Brand Director hos Coca-Cola.

Coca-Cola håber på, at kunne løfte salget i regi af sit eget brand, fremfor at stjæle markedsandele fra andre energidrikke eller egne smagsvarianter.

Coca-Cola ejer i forvejen 18 pct. af det meget succesfulde energidrikselskab Monster som man også har et strategisk samarbejde med.

I USA blev der i 2018 omsat for 92 mia. kr. (13,5 mia. USD) inden for energidrikke og energi shots. Det var en stigning på 30 pct. siden 2013.

Coca-Cola er i forvejen i gang med at revitalisere sit kerneprodukt og gøre det mere tidsvarende. Det ser foreløbig ud til at lykkes.

Varemærket voksede internationalt med fire pct. i andet kvartal i år.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også