Erhverv

Hurtig levering koster dyrt for nettets handelsgigant

Det kan mærkes på overskuddet hos Amazon, at handelsgiganten vil give sine kunder ekstra hurtig levering.

Foto: AP Photo/Ted S. Warren.

Det seneste kvartalsregnskab er en blandet fornøjelse for den amerikanske nethandelgigant Amazon.

Dels steg selskabets omsætning med 24 procent til 70 milliarder dollar sammenlignet med samme periode sidste år.

Til gengæld faldt Amazons nettoindtjening 27 procent fra 2,9 milliarder dollar til 2,1 milliarder dollar.

Det fremgår af regnskabet for kvartalet frem til 30. september, som blev offentliggjort torsdag aften.

Amazon har arbejdet hårdt på at sikre medlemmerne af selskabets loyalitetsklub "Prime" levering på bare én dag mod to dage tidligere - gratis.

Og det er et valg, der trækker på selskabets regnskab, forklarer Amazons administrerende direktør, Jeff Bezos

- Kunderne elsker omlægningen af "Prime" fra to til en dags levering. De har allerede bestilt milliarder af varer med gratis dag-til-dag-levering i år. Det er en stor investering, og det er den rigtige, langsigtede beslutning for kunderne.

Også ved det foregående kvartalsregnskab kunne det mærkes på bundlinjen, at Amazon vil sikre sine kunder hurtig levering.

Amazon forhandler alt fra elektronik til babyting og personlig pleje. Amazon er blandt de største internetselskaber i verden.

Mens Amazons omsætning i tredje kvartal var på 70 milliarder dollar, kunne techgiganten Apple til sammenligning præsentere en omsætning på 53,81 milliarder dollar i tredje kvartal.

Og Alphabet, der blandt andet ejer søgemaskinen Google og er et af verdens største internetselskaber, omsatte for 38,9 milliarder dollar i forrige kvartal.

BRANCHENYT
Læs også