Erhverv

Kapitalfond køber digitale kometer for trecifret millionbeløb: »Vi skaber en ny markedsleder«

Catacap køber majoriteten i to af Danmarks førende webbureauer og slår de to selskaber sammen til en sværvægter inden for online markedsføring.

Artiklens øverste billede
Kuno Ystrøm (t.v.) og Silas Ystrøm (t.h.) er stifterne bag markedsføringsbureauet Optimeo, som nu bliver slået sammen med markedslederen Danaweb. Foto: Nicolas Cosedis.

Kapitalfonden Catacap tager den store tegnebog op af lommen og køber de to webbureauer Danaweb og Optimeo for et trecifret millionbeløb.

Samtidig fusionerer kapitalfonden de to selskaber, som bliver til en ny dansk magtfaktor på markedet for online markedsføring, hjemmesider og søgeoptimering.

»Vi har investeret i to utrolig dygtige teams, som har vist vejen på et ellers hårdt marked for webløsninger og online markedsføring,« siger Rasmus Lokvig, partner i CataCap, og uddyber:

»Det er et meget fragmenteret marked med mange små spillere. Nu laver vi en storspiller, som tager en klar rolle som markedsleder i Danmark.«

De to webbureauer bliver den 11. investering for Catacap, som siden stiftelsen i december 2012 har været en af branchens mest ivrige opkøbere.

Det 16 år gamle webbureau Danaweb er det klart største selskab af de to opkøb, mens Optimeo, der er startet af brødrene Silas Ystrøm og Kuno Ystrøm, har været blandt de hurtigst voksende online markedsføringsbureauer de seneste par år.

Tilsammen får det fusionerede selskab ca. 175 ansatte og ca. 13.000 kunder, som primært består af små- og mellemstore virksomheder.

Danaweb har de seneste år lavet tocifrede millionoverskud på at sælge hjemmesider og online marketing. Adm. direktør Kenneth Stampe skal nu stå i spidsen for det sammenlægningen med Optimeo. Foto: Danaweb.

Catacap køber lidt under 60 pct. af selskaberne, mens stifterne deles om de resterende godt 40 pct.

»Vores fokus er at bygge den bedste digitale markedsføringsvirksomhed i Danmark med Danaweb og Optimeo. Vi vil stå i spidsen for en konsolidering af markedet for online markedsføring og er derfor åbne for yderligere opkøb i branchen,« siger Rasmus Lokvig.

Danaweb er i forvejen landets største leverandører af hjemmesider og online marketing. Men selv om Danaweb har hævet bundlinjen til over 20 mio. kr. i både 2017 og 2018, har selskabets vækst været mere afdæmpet de senere år.

Tilbage i 2014 var Danaweb igennem en stor omstrukturering og fyringsrunde for at sikre lønsomhed og en vækstkurve, der fortsat pegede den rigtige vej.

»Vi kunne godt fortsætte med at skabe vækst i vores eget tempo, men hvis vi skulle tage det næste store skridt, krævede det at få en kapitalfond ind,« siger topchefen hos Danaweb, Kenneth Stampe.

Optimeo-brødrene stiftede for seks år siden virksomheden og har på trods af en stejl vækstkurve formået at tjene penge og tilbagebetale sine vækstlån i 2017 og 2018. Alligevel kræver det et langt tungere kapitalapparat i ryggen, hvis Optimeo skal gå fra at være en udfordrer til en sværvægter på markedet, mener medstifter og direktør Kuno Ystrøm.

»Vi får den volumen og kapital, som gør os i stand til at investere langt mere intensivt. Vi bliver i stand til at levere hele paletten af digitale services til vores kunder. Det bliver helt afgørende på et marked, hvor mange små specialister ikke har alle varer på hylderne,« siger han.

Optimeo har tidligere hentet kapital fra Vækstfonden og topchef i mobilselskabet 3, Morten Christiansen. Men brødrene har bevaret to tredjedele af ejerskabet i Optimeo og har derfor scoret et anseeligt millionbeløb på at sælge majoriteten til Catacap.

»Det var et naturligt næste skridt at få en kapitalfond om bord. Vi er ambitiøse, og vi befinder os på et marked, hvor skala bliver vigtigere. Vi har været de klassiske iværksættere, men skal nu bygge det næste fundament til at blive en stor og med tiden international spiller,« siger Silas Ystrøm, medstifter og direktør i Optimeo.

Tre af partnerne i kapitalfonden Catacap - fra venstre Vilhelm Hahn-Petersen, Jens Hahn-Petersen og Peter Ryttergaard. Foto: Catacap

De to brødre fra Optimeo fortsætter i ledelsen for det sammenlagte selskab, mens Kenneth Stampe fra Danaweb bliver adm. direktør. Jens Harsaae bliver bestyrelsesformand.

Selv om selskaberne fusioneres, vil de indtil videre fortsætte under de to eksisterende brands.

Det nye team har en klar ambitionen er at bygge en altdominerende spiller i Danmark inden for en kort årrække, hvorefter væksttogtet går uden for landets grænser.

»Danaweb har allerede erfaringer fra Tyskland og Sverige, men vi har også lært, at det kan være svært at starte op fra bunden på et andet marked. Derfor bliver ekspansionen mere et spørgsmål om at opkøbe bureauer på de markeder, vi gerne vil ind på, og bygge op derfra,« siger Kenneth Stampe.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.