Erhverv

Kendt dansk brudefirma i nyt milliontab

Brudekjolefirmaet Lilly, der blev grundlagt i 1946, kæmper med store tab. Ejerfamilien har måttet gribe ind.

Lilly blev grundlagt i 1946 og har hovedsæde i Vejle. Screenshot.

»Det ender med en Lilly-model,« lyder det nærmest ikoniske slogan for den familieejede danske tøjvirksomhed Lilly, der er bedst kendt for sine brudekjoler.

Problemet er bare, at sloganet ikke helt holder længere.

Lilly kæmper fortsat med færre kunder i et hårdtprøvet marked, og kjolefirmaet tabte i seneste regnskabsår 8,5 mio. kr. Det viser et nyt regnskab.

Dermed har Lilly over de seneste 10 år haft et samlet underskud på 40 mio. kr. Og ejerfamilien har netop måttet skyde 10 mio. kr. i firmaet for at genetablere egenkapitalen.

»Ledelsen anser årets resultat for utilfredsstillende,« lyder det kortfattet i det nye regnskab.

Lilly blev grundlagt i 1946 og har hovedsæde i Vejle. Selskabet har butikker i Danmark, Sverige og Tyskland samt et stort forhandlernet i hele Europa.

Men salget af brude- og festkjoler har igennem en lang årrække været en dårlig forretning. Kigger man på de seneste 10 år, er det kun ét år lykkedes Lilly at tjene penge.

Et af de helt store problemer for Lilly er, at færre danskere siger ja til hinanden i kirken. I dag bliver mindre end hver tredje vielse forrettet af en præst. I stedet vælger flere en borgerlig vielse på f.eks. rådhuset - og til den slags vielser er der ikke altid brug for en brudekjole.

Samtidig har Lilly siden 2010 været gennem et større generationsskifte, som også har påvirket regnskabstallene negativt.

I dag ejes majoriteten af Lilly af direktør Anne-Kathrine Ulrich, der er tredje generation i virksomheden, samt søsteren Eva Dorthe Smith og kusinen Betina Brændgaard Tolstrup, der fungerer som formand.

I indeværende regnskabsår forventer Lillys ledelse »et forbedret resultat,« dog uden at sætte konkrete tal på.

Med tilførslen af friske millioner er egenkapitalen i Lilly nu på 9,7 mio. kr. Uden hjælp fra ejerfamilien var egenkapitalen altså gået i minus.

Lilly-familien tjente i 2017 over 200 mio. kr. på at sælge den ejendom, der siden 1972 havde huset firmaets butik på Strøget i København.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også