Erhverv

Iværksættere vil indtage Europa efter rekord-regnskab

Efter et navneskift og 20 mio. kr. mere i omsætning er en dansk fragtvirksomhed nu klar til at udvide til en lang række europæiske lande.

Iværksætterne Hung Ho og Nicklas Nguyen har stor succes med deres fragtvirksomhed Shipmondo, der nu er klar til at indtage Europa. PR-foto.

Finland, Polen, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og Østrig. Det skorter ikke på visioner, når iværksætteren bag Shipmondo skal nævne de markeder, som hans spirende fragtvirksomhed skal gøre sit indtog på i de kommende år.

Hung Ho hedder han, og sammen med makkeren Nicklas Nguyen har han skabt en virksomhed, der for nyligt er kommet med et rekord-regnskab, hvor omsætningen er steget fra 50 mio. kr. til 70 mio. kr., og overskuddet før skat er steget fra 3,4 mio. kr. til 5,3 mio. kr.

KORT OM SHIPMONDO:
  • Shipmondo blev grundlagt i 2014 under navnet Pakkelabels.dk
  • Skiftede i maj 2019 navn til Shipmondo
  • Virksomheden blev stiftet af civilingeniøren Nicklas Nguyen og softwareingeniøren Hung Ho
  • Fragtvirksomheden er webbaseret og vil gøre fragthåndtering nem, hurtig og billig for erhvervsdrivende
  • Derfor tilbyder den større og mindre virksomheder billig fragt
  • Shipmondos platform har for nylig rundet 30.000 virksomheder
  • Virksomhedens omsætning steg sidste år fra 50 til 70 mio. kr.

Samtidig har selskabet i det seneste regnskabsår skiftet navn til Shipmondo fra det mere danskklingende Pakkelabels.dk og taget sine første skridt ind på det norske og svenske marked. De internationale ambitioner stopper dog langt fra der, lyder det fra Hung Ho.

»Om fem år ønsker vi at være til stede i alle de nordiske lande samt Belgien, Polen, Tyskland og Holland. Derudover er der nogle lande lidt længere sydpå, som vi regner med, at vi skal være til stede på i et eller andet omfang. Vi har allerede kunder fra disse lande, men vi har ikke aktivt markedsført i landene, fordi vi altid har haft fokus på Danmark,« siger Hung Ho.

Målene for de næste fem år behøver dog ikke at lade vente på sig, og Hung Ho forventer allerede i 2020, at der kommer gevaldig damp på kedlerne. Væksten i det seneste regnskabsår har primært været drevet af det danske marked, men den foreløbige feedback fra udlandet har været god.

»2020 vil være der, hvor vi arbejder på at få et stort gennembrud på de udenlandske markeder. Vi har allerede planer om at få nye medarbejdere, der kan tale tysk, norsk, finsk og så videre, så de kan understøtte kunderne på de lokale markeder,« siger han.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også