Erhverv

Singledag vinder frem og får danskerne på tilbudsjagt

Flere virksomheder har særlige tilbud i forbindelse med singledag, der fremover kan vinde større udbredelse.

Artiklens øverste billede
Det er uklart, hvordan singledagen opstod. Men en fortælling siger, at det var fire unge singlefyre på universitet i Nanjing, der fandt på at benytte datoen 11.11 til at fejre, at de var enlige. Derfra skal idéen have bredt sig. Foto: Astrid Dalum

Den såkaldte singledag, hvor det at være single bliver fejret, har så småt gjort sit indtog i Danmark. Markeringen, som kommer fra Kina, finder sted mandag.

Og flere virksomheder herhjemme har taget dagen til sig og har ligesom kinesiske virksomheder fundet ud af, at markeringen kan være en god forretning.

Det fortæller Henrik Hyltoft, markedsdirektør for handel hos Dansk Erhverv.

- Singledag er stadig et relativt nyt fænomen i Danmark. Det vil sige, at dagen stadig ikke har det helt store omfang som for eksempel black friday.

- Men vi forventer, at det er en dag, der bliver stadig stærkere markeret. Og vi kan se, at der er flere kæder, der har taget dagen til sig og annoncerer gode tilbud, siger Henrik Hyltoft.

I Kina er salget på singledag vokset år for år. Især landets største e-handelsselskab, Alibaba, tjener stort på dagen.

Sidste år solgte Alibaba varer for et beløb svarende til lidt over 200 milliarder danske kroner den 11. november.

Det er uklart, hvordan singledagen opstod. Men en fortælling siger, at det var fire unge singlefyre på universitet i Nanjing, der fandt på at benytte datoen 11.11 til at fejre, at de var enlige. Derfra skal idéen have bredt sig.

I Danmark er der gode muligheder for, at singledag bliver mere udbredt.

- Potentialet er vel i virkeligheden i nogenlunde samme størrelse som black friday.

- Danskerne er rigtigt glade for tilbudsjagt, og både black friday og singledag er karakteriseret ved, at der kommer en række gode tilbud, som forbrugerne så går ud og bruger tid på at jagte.

- Så på den måde passer det rigtig godt til danskernes tilbudskultur, siger Henrik Hyltoft.

Selv om man i Danmark er glad for et godt tilbud, betyder det ikke, at dage som singledag og black friday, hvor der handles i stor stil, sender forbruget i vejret.

- Danskernes forbrug er generelt set stagnerende, når vi kigger på detailhandlen. Så på den måde er der ikke tale om en forbrugsfest, men snarere om at man flytter forbruget rundt, siger Henrik Hyltoft.

Kinesiske Alibaba holdt sit første store singledag-udsalg den 11.11.2009.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.