Erhverv

STG's spareprogram tænder op under indtjeningen

Topchefen i Scandinavian Tobacco Group, Niels Frederiksen, forventer en organisk vækst. Foto: Carsten Snejbjerg

Scandinavian Tobacco Group måtte se salget vige, men formåede alligevel at forbedre lønsomheden i tredje kvartal, blandt andet på grund af arbejdet med tobakskoncernens effektiviseringsprogram, Fuelling the Growth.

Omsætningen faldt til 1846 mio. kr. fra 1887 mio. kr., mens driftsresultatet før af- og nedskrivninger, EBITDA, steg til 446 mio. kr. fra 398 mio. kr. opgjort før særlige poster.

Særlige poster belastede resultatet med 118 mio. kr., hvoraf 100 mio. kr. skyldes nedskrivninger i forbindelse med beslutningen om at lukke en tobaksfabrik i Tucker i Georgia, USA. Desuden er 13 mio. kr. udgiftsført til købet i september af Royal Agio Cigars.

Efter særlige poster landede driftsresultatet, EBIT, på 229 mio. kr. mod 292 mio. kr. i samme periode sidste år. På bundlinjen blev det til et overskud på 172 mio. kr. mod et plus på 221 mio. kr. i tredje kvartal af 2018.

- I tredje kvartal har vi opnået en organisk EBITDA-vækst på 5,4 pct., fortsatte marginforbedringer og stærke frie pengestrømme trods en skuffende udvikling i den organiske nettoomsætning.

- Resultatet er skabt på baggrund af solide resultater fra transformationsprogrammet Fuelling the Growth og fortsat likviditetsfokus i hele forretningen, siger administrerende direktør Niels Frederiksen ifølge meddelelsen.

Scandinavian Tobacco Group (STG) løfter forventningerne til de frie pengestrømme opgjort før virksomhedsopkøb til omkring 1 mia. kr. fra tidligere over 750 mio. kr. Herudover er der ikke rørt ved prognosen for 2019.

STG venter således stadig en organisk vækst i det justerede driftsresultat før af- og nedskrivninger, EBITDA, på mere end 5 pct.

Også forventningen til årets særlige poster, der inkluderer omkostninger på 200 mio. kr., er uændret.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også