Erhverv

Takeaway-succes sætter tal på omsætning: »Det er virkelig gået stærkt«

Madudbringningstjenesten Wolt har oplevet stor succes i Danmark siden ankomsten på det danske marked i 2017.

Salget gennem Wolt er især vokset udenfor hovedstaden. Foto: Wolt

Det er efterhånden et mere og mere almindeligt syn, når man spotter udbringningspiger og -drenge, der bærer på den blå, firkantede taske fra Wolt.

Madudbringningstjenesten, der oprindeligt stammer fra Finland, er vokset markant, siden den i 2017 indtog Danmark. Ifølge Wolt har danske restauranter over det seneste år genereret 250 mio. kr. i omsætning gennem Wolts app.

»Det er virkelig gået stærkt det seneste år, og vi oplever stadig en støt stigning i antallet af aktive brugere på vores app, ligesom vi har et rekordhøjt antal kurérpartnere og restauranter tilknyttet. Og den udvikling ser ud til at fortsætte,« siger Søren Meier Svendsen, general manager hos Wolt Danmark, i en pressemeddelelse.

Det er kun to et halvt år siden, at Wolt etablerede sig i Danmark. Men allerede nu bruger over 600 danske restauranter og spisesteder take away-tjenesten.

I dag findes Wolt i seks forskellige byer i Danmark; København, Lyngby-Gentofte, Odense, Aarhus, Aalborg og Roskilde, og det er især i byerne udenfor København, at salget stiger, lyder det fra Wolt.

Wolt
  • Blev grundlagt i finske Helsinki i 2014
  • Var for godt et år siden til stede i 10 byer i 4 lande. Nu er det 70 byer i 19 lande
  • Har været i Danmark siden 2017. Er nu i byerne København, Aarhus, Odense, Aalborg, Lyngby-Gentofte og Roskilde
  • Samarbejder med over 600 restauranter i Danmark
  • Et typisk Wolt-bud er en studerende, der supplerer SU’en. De kører i gennemsnit mellem 5 og 15 timer om ugen

Wolt har i øjeblikket 3.500 udbringere ansat, som ofte leverer maden på cykel, samt 50 ansatte, der arbejder på det danske kontor. I løbet af årets sidste måneder forventer Søren Meier Svendsen, at Wolt vil bringe over 14.000 madretter ud om dagen.

Det tal overstiger de forventninger, som han og det finske hovedkontor oprindeligt havde til Wolts vækst i Danmark.

»80 procent af vores ture bliver kørt på cykel, og det adskiller os fra vores konkurrenter og har gjort det attraktivt for mange at have et fleksibelt fritidsjob, hvor man kan arbejde, når man vil på et transportmiddel, som de fleste har ved hånden,« siger Søren Meier Svendsen.

I Danmark har Wolt taget kampen op med bl.a. Just Eat og Hungry, som sidder på en stor en del af markedet for takeaway-udbringning. Den kamp har allerede kastet indtjening af sig.

I det seneste regnskab for 2018 tredoblede Wolt sin bruttofortjeneste og gik fra et underskud på 185.000 kr. til et overskud på en halv mio. kr.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også