Erhverv

Burgerkæder tager fat i børnenes legetøj for at blive mere bæredygtige

McDonald's og Burger King forsøger nu at overraske de mindste gæster på en mere klimavenlig facon.

McDonald's kan næste år fejre sin 80 års fødselsdag og består i dag af næsten 40.000 restauranter. Foto: Gene J. Puskar

Intet er helligt i bæredygtighedens navn. Heller ikke børnenes Happy Meal.

Verdens største fastfoodkæde, McDonald’s, er derfor begyndt at genoverveje menuen til sine mindste gæster, der ofte har budt på et stykke plastiklegetøj ved siden af sodavanden, burgeren og fritterne.

Salget af Happy Meals er gået så strygende, at McDonald’s ligefrem er blevet betegnet som klodens legetøjsdistributør nummer 1, hvilket i årtier har været en succeshistorie.

Det er det bare ikke i en tid med fokus på overforbrug og klimaproblemer, for sagen er, at legetøjet fra McDonald’s sjældent er særlig langtidsholdbart og dermed forurener unødvendigt meget, skriver New York Times.

Også Burger King er i færd med at skille tingene ad. Bogstaveligt talt. Lige nu indsamler fastfoodkæden således gammelt legetøj fra alle sine britiske restauranter for at smelte plastikken om med henblik på genanvendelse.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også