Erhverv

Udskældt biludlejningsfirma får ny bøde

Det spanske biludlejningsfirma Goldcar, som mange danskere bruger på ferien i Sydeuropa, har igen fået et rap over nallerne.

På Trustpilot vrimler det med sure anmeldelser fra Goldcar-kunder, der føler sig enten snydt eller dårligt behandlet. Foto: Jens Kalaene/AP

Hvis man rejser på ferie i Sydeuropa og skal leje en bil, kan det være en god idé at tænke sig om en ekstra gang, inden valget falder på det spanske selskab Goldcar.

For tredje gang på få år er biludlejningsfirmaet blevet straffet med en millionbøde på grund af sine kontroversielle forretningsmetoder.

Det er den italienske konkurrencemyndighed AGCM, der netop har tildelt Goldcar en bøde på 25 mio. kr. Årsagen er, at Goldcar har »vildledt« kunder.

Ifølge AGCM har Goldcar tvunget kunder til at købe dyre tilvalgsforsikringer ved at »stresse dem psykologisk med misvisende argumenter,« lyder det.

Desuden bestrider den italienske konkurrencemyndighed de procedurer, der udføres af biludlejningsfirmaet på tidspunktet for køretøjets check-in og check-out.

Bl.a. er det kommet frem, at nogle kunder er blevet bedt om at underskrive den såkaldte check-out-inspektionsrapport, før de hentede deres køretøj, og at mindre skader, der ikke var med i rapporten, fordi de ikke var betydelige, faktisk blev opkrævet i slutningen af biludlejningsperioden som en ny skade.

Både i 2017 og 2018 har Goldcar fået millionbøder, og på Trustpilot vrimler det med sure anmeldelser fra Goldcar-kunder, der føler sig enten snydt eller dårligt behandlet.

De sure anmeldelser går bl.a. på dårlig service, manglende informationer og opkrævning af betaling for skader på udlejningsbilerne uden dokumentation.

Forbruger Europa har udarbejdet fem råd til danskerne, når de lejer bil til ferien.

  1. Vær sikker på, hvad der er inkluderet i prisen. Tjek grundigt, hvad der indgår i den købspris, som udlejningsfirmaet oplyser. Nogle har en meget lav grundpris, men med dyre tilvalg, mens andre har indregnet disse tilvalg i grundprisen. Eksempelvis kan antallet af førere og en førers alder spille ind.
  2. Sæt dig ind i kontrakten, før du skriver under. Selv om bilen er blevet booket på nettet, er det først ved afhentning, at den rigtige kontrakt underskrives. Sørg for at tage dig tid til at læse den, og hvis ikke du forstår kontrakten, skal du ikke underskrive den.
  3. Tjek forsikringsvilkårene før du skriver under. Ofte vil biludlejningsfirmaer forsøge at sælge dig ekstra forsikring, når du henter bilen. Derfor er det en god idé, at sætte sig ind i de forsikringer, man selv har i forvejen. Eksempelvis kan forsikringer allerede være inkluderet i din private rejseforsikring.
  4. Brug kreditkortet når du betaler. Mange biludlejningsfirmaer forlanger, at man betaler med kreditkort, så de kan reservere et depositum. Men der er også en fordel for forbrugerne ved at gøre det. Hvis der opstår problemer med tilbagebetaling fra udlejningsfirmaet, har du mulighed for at få hjælp hos banken også.
  5. Undersøg bilen både ved udlevering og aflevering. Sørg for at gennemgå bilen for skader med en fra udlejningsfirmaet inden du kører derfra. Få noteret alle skader og bed om en kopi af inspektionsrapporten. Det sikrer et fælles grundlag for gennemgangen af bilen ved aflevering. Tag også gerne billeder, så du har beviser, hvis udlejningsfirmaet pludselig opkræver efterbetaling for skader, som du ikke selv har forårsaget.
Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også