Erhverv

Krediteksperter advarer: Stor stigning i betalingsforsinkelser

Danske virksomheder oplever i højere grad, at kunderne har svært ved at betale regningerne. Problemet er størst på de store eksportmarkeder, og det kan varsle endnu værre tider, mener to af landets største kreditforsikrere.

Erik Skovgaard Nielsen, direktør for Atradius, advarer om stigende problemer med betalingsforsinkelser. Foto: Stine Bidstrup

Risikoen for, at du ikke får dine penge til aftalt tid fra dine kunder, er de seneste to år vokset markant.

Det er konklusionen på en undersøgelse fra kreditforsikringsselskabet Atradius, der har kigget på markedet globalt.

På Danmarks fire største eksportmarkeder er betalingsforsinkelser steget med mere end 30 pct. fra 2017 til 2019. Det er især i Tyskland, Sverige og Storbritannien, at selskaberne har problemer med at inddrive penge.

»Stigningen af forsinkelser er typisk et forvarsel om, at der kommer flere tab, og vi begynder også at se stigende konkurstal i de lande. Vi ser vanskeligere vilkår for eksportmarkederne på en række markeder i øjeblikket,« siger Erik Skovgaard Nielsen, direktør i Atradius.

Det er ikke en god oplevelse at sidde som CFO og skulle forklare et kæmpe tab, som man ikke lige havde fået forsikret.

Erik Skovgaard Nielsen, direktør i Atradius

Lurende konkurser er også i højere grad begyndt at fylde noget i danske virksomheders bevidsthed.

»Man har traditionelt talt meget om "too big to fail"-begrebet,« forklarer Erik Skovgaard Nielsen med henvisning til, at mange ikke vælger at forsikre sine forretninger med de største kunder, fordi en konkurs eller manglende betalingsevne kan virke urealistisk.

Men med Thomas Cook, Top Toy og OW Bunker-sagerne frisk i hukommelsen, har mange danske virksomheder indset, at ingen kan vide sig sikre.

Derfor får Atradius flere henvendelser fra virksomheder, der i stigende grad er bekymrede ved tanken om, hvor stort et tab det kan medføre, hvis en af deres største kunder går konkurs og ikke betaler sine regninger.

»Det er ikke en god oplevelse at sidde som CFO og skulle forklare et kæmpe tab, som man ikke lige havde fået forsikret,« siger han.

Han påpeger også, at man skal være særligt opmærksom på det, han kalder »gode gamle kunder«. Typisk stammer 80 pct. af debitortab fra gamle kunder, fordi virksomhederne glemmer at holde øje med dem.

»Man er ekstra opmærksom på en ny kunde, fordi man ikke kender dem så godt. De gamle har jo altid betalt, så de får ikke samme opfølgning,« siger han.

10 gode råd til kreditpolitik
  • Udarbejd en klar, nedskrevet og kommunikeret kreditpolitik.
  • Tag stilling til virksomhedens kapacitet til at klare uventede tab og hvordan man afdækker sig herudover – kreditforsikring, bankgaranti/remburs m.m.
  • Fastlæg klare krav til kredittider og andre betalingsinstrumenter, som tager hensyn til salg, cash flow og risiko for tab – og følg dem.
  • Tag stilling til kreditmaksimum for egen regning pr. kunde, kundekategori og marked.
  • Fastlæg krav til kreditvurdering af såvel nye som opfølgning på eksisterende kunder.
  • Tjek kundens kreditværdighed ved skift af selskabsform, opkøb eller anden ændring i juridisk status.
  • Fastlæg en rykkerprocedure - og efterlev den.
  • Sørg for entydig kommunikation af betingelser for samhandel inklusiv eksakte betalingsbetingelser.
  • Fastlæg kompetencer og regler for at afvige fra virksomhedens kreditpolitik.
  • Overvåg og følg op på de enkelte kunders betalingsprocedurer - vær opmærksom på ændringer.
Kilde: Atradius

Konkurrenten Euler Hermes oplever også en stigende efterspørgsel på tilbud på kreditforsikringer, fortæller adm. direktør Michael Lercke Pedersen.

»Jeg tror bestemt, det hænger sammen med, at virksomhederne underliggende erkender, at de mange positive år ikke fortsætter ind i fremtiden,« siger han.

Han oplever også en stigning i forsinkede betalinger, hvor 2019 især har været præget af problemer i Storbritannien.

»Der er ingen tvivl om, at brexit fylder meget i danske virksomheder, og mange oplever betalingsforsinkelser,« siger han og fortæller, at Tyskland også er blevet et stigende problem blandt hans kunder.

En af de virksomheder, der har faste procedurer tilknyttet sine kunders betalingsevne, er fjederproducenten Hagens Fjedre, der netop har en stor del af sin eksport til Tyskland.

Da finanskrisen var på sit højeste, oplevede selskabet, at flere kunder fik svært ved at betale. Siden har Hagens Fjedre haft forsikring på de største. Forsinkelserne er dog ikke tilbage på kriseniveau.

»Vi ser engang imellem en træghed med betalingen. Det er klart, når man kommer ind i en afmatning, så kan der godt være enkelte kunder, der trækker den lidt,« siger adm. direktør Henrik Hagens og fortæller, at vurderinger nu er en fast del af at indgå kontrakter.

BRANCHENYT
Læs også