Erhverv

Moody's: Novo fastholder sin førerposition i diabetesmarkedet

Novos samlede salg af diabeteslægemidler løb op i lige under 14,3 mia. dollar sidste år og ventes ifølge Moody's at vokse med gennemsnitligt 4-8 pct. om året i perioden fra 2019-2023. Foto: Gero Breloer/AP

Novo Nordisk og Eli Lilly vil forblive markedsledere inden for diabetes, vurderer det amerikanske kreditvurderingsbureau Moody's, som samtidig spår, at Novo vil vokse hurtigere end konkurrenterne i de kommende år.

Novos samlede salg af diabeteslægemidler løb op i lige under 14,3 mia. dollar sidste år og ventes ifølge Moody's at vokse med gennemsnitligt 4-8 pct. om året i perioden fra 2019-2023.

Amerikanske Eli Lilly, der til sammenligning hentede en omsætning på 9561 mio. dollar sidste år, ventes at vokse med 3-7 pct. i perioden.

Dermed ventes Novo og Eli Lilly at udbygge føringen til treeren og fireren på markedet, franske Sanofi og amerikanske Merck, hvis omsætning inden for diabetes ventes at skrumpe med henholdsvis 1-5 pct. og 15-20 pct. årligt i perioden 2019-2023.

På Novos kapitalmarkedsdag i sidste uge ytrede ledelsen ambitioner om at øge markedsandelen inden for diabetes fra omkring 28 pct. til mindst 33 pct. i 2025.

Det skal ske i et marked, som Novo vurderer vokser med omkring 4 pct. om året målt i værdi, så Novos vækst skal altså være endnu højere for at løfte markedsandelen.

BRANCHENYT
Læs også