Erhverv

Dansk Youtube-kollektiv er gået konkurs

Youtube-kollektivet Gonzo Media, der ifølge egne oplysninger har omkring én million seere hver måned, er gået konkurs.

På trods af pæne omsætningstal har Gonzo Media haft svært ved at skabe sorte tal på bundlinjen. Foto: Lucy Nicholson/Reuters

Et af de helt store Youtube-kollektiver i Danmark kan snart være historie. Trods omsætningstal på tocifrede millionbeløb og millioner af visninger hver måned, har Gonzo Media ApS kæmpet med at skaffe sorte tal på bundlinjen. Nu er virksomheden gået konkurs. Det viser en skrivelse fra Statstidende.

Anders Hauge Gløde fra advokatfirmaet Bech Bruun er udpeget som kurator.

Han fortæller til Finans, at det er Gonzo Media selv, der har begæret konkursen. Kuratoren fortæller, at det primært er en nedgang i mængden af ordrer, der er skyld i konkursbegæringen. Nu forsøger Anders Hauge Gløde at finde ud af, hvad der skal ske med Gonzo Media.

»Jeg forsøger at få afklaret, om det er muligt at overdrage de aktiver og aktiviteter, der er, til en anden part. Det er stadig i sin spæde start, men der er i hvert fald noget interesse for det. Om det lykkes at overdrage det, tør jeg ikke sige på nuværende tidspunkt,« siger han.

Gonzo Media er ejet af Martin Wiinholt og tidligere direktør for Nordisk Film Michael Ritto. Martin Wiinholt bekræfter konkursen til Finans og fortæller, at et mislykket udviklingsprojekt ligger til grund for konkursen.

»Firmaet har de seneste måneder været engageret i et omfattende teknologisk udviklingsprojekt. Den tocifrede millioninvestering, der lå til grund for projektet, blev desværre ikke realiseret som planlagt. Burn-raten på projektet var for høj til, at firmaet kunne understøtte den uden yderligere investeringer. Der arbejdes på videreførelse af virksomheden og projektet i nye rammer,« skriver Martin Wiinholt i en mail til Finans.

På trods af pæne omsætningstal i 2018 og 2017 på henholdsvis 12,7 og 14,7 mio. kroner, har begge år kastet et underskud på omkring 2,8 mio kroner af sig. Derudover viser seneste regnskab, at virksomheden har haft en negativ egenkapital på 9,9 mio. kroner.

Virksomheden har primært beskæftiget sig med at producere originalt Youtube-indhold til unge mellem 15-30 år, samt producere reklamer og såkaldt branded content. Ifølge erhvervsdatabasen BIQ har Gonzo Media tidligere arbejdet for kunder som Socialdemokratiet, Mobile Pay og Coca Cola.

Gonzo Media har ifølge egne oplysninger mellem 30 og 50 mio. månedlige visninger spredt ud på omkring 45 forskellige Youtube-kanaler. Disse månedlige visninger er spredt ud på mellem 800.000 til en mio. unikke, danske brugere. Gonzo Media huser blandt andet kendte youtubere som Alexander Husum, Emilie Briting, Guxi og Gex.

Læs også