Erhverv

TV 2 går på storindkøb i streamingkrigen: »Næste pejlemærke er én million abonnementer«

TV 2 investerer stort i sport og reality-serier for at stille TV 2 Play stærkere i konkurrence med eksempelvis Viaplay på streamingmarkedet.

TV 2 rundede i foråret 2019 en halv million abonnementer på tjenesten TV 2 Play. Næste store mål er én million abonnementer. Foto: Carsten Snejbjerg

Nye streamingtjenester fra blandt andre Apple og Disney kan lægge endnu hårdere pres på nordiske streamingtjenester i 2020.

Derfor skruer TV 2 nu ekstra hårdt op for blusset på streamingmarkedet med sin tjeneste TV 2 Play. Nye sportsrettigheder og et stort udvalg af reality-serier skal nemlig styrke TV 2 Play i kampen mod de direkte konkurrenter Viaplay og til dels Netflix.

»I foråret 2019 rundede TV 2 Play 500.000 abonnementer, hvilket svarer til, at én million danskere har adgang til tjenesten. Vores næste pejlemærke er én million abonnementer, og derfor accelererer vi udviklingen af tjenesten i de kommende år,« siger Flemming Rasmussen, viceadministrende direktør hos TV 2.

Det er klart, at samarbejdet med Yousee gerne skal give et løft til vores abonnementstal på TV 2 Play.

Stig Møller Christensen, salgsdirektør for TV 2 betalings-tv.

TV 2 har været på storindkøb og sikret sig flere sportsrettigheder. Bla. har man købt rettighederne til samtlige spanske og italienske fodboldkampe i den bedste række fra Strive Sport i Danmark, og derudover også rettigheder til NBA-basketball, X Games og ATP-tennis. Sportsrettighederne skal danne rammen om den nye sportpakke på TV 2 Play, TV 2 SPORT X, som går i luften fra 4. januar.

Samtidig har TV 2 netop lavet en aftale med streamingtjenesten Hayu, så TV 2 Play fra årsskiftet bliver fyldt op med en lang række reality-serier.

Målet med investeringerne er at løfte abonnementstallet betragteligt i 2020.

»Når vi køber sportsrettigheder og laver et samarbejde med Hayu, handler det om at være mere relevante – især for en yngre målgruppe. Vores vækst hænger uløseligt sammen med vores indhold, og derfor vi investerer vi ret kraftigt i rettigheder lige nu,« siger Stig Møller Christensen, salgsdirektør for TV 2 betalings-tv.

TV 2 lavede tidligere på efteråret en stor aftale med Yousee, hvor TV 2 Play bliver et tilvalg i Yousees tv-pakker. Samtidig fik TV 2’s kanaler en mere central placering hos Yousee, som næsten sidder på hver anden tv-kunde i Danmark.

»Det er klart, at samarbejdet med Yousee gerne skal give et løft til vores abonnementstal på TV 2 Play,« siger Stig Møller Christensen og uddyber:

»Det afgørende er, at vi har lavet en model med Yousee, hvor TV 2 Play er en del af en pakke, som også indeholder TV2-kanalerne. På den måde kannibaliserer vi ikke på vores traditionelle forretning og driver fortsat vækst digitalt på samme tid.«

Vi er enige i, at der er brug for højere prispunkter på streamingmarkedet.

Stig Møller Christensen, salgsdirektør for TV 2 betalings-tv.

Selv om konkurrencen er benhård på streamingmarkedet, begynder flere tjenester at hæve priserne. Det sker, i takt med at udgifterne til egetproduceret indhold og programrettigheder stiger markant. Prisstigningerne er dermed en øvelse, hvor streamingoperatørerne vil undgå at udsulte indtjeningen i kampen om det bedste indhold.

TV 2 er ligesom flere konkurrenter klar med prisstigninger fra årsskiftet. F.eks. bliver det store TV 2 Play-abonnement hævet med 10 kr. om måneden, og TV 2 håber samtidig at kunne sælge den nye sportpakke på Play ovenpå eksisterende abonnementer til deres kunder.

»Vi er enige i, at der er brug for højere prispunkter på streamingmarkedet. Og vi følger også de generelle prisstigninger, som vi ser på markedet lige nu,« siger Stig Møller Christensen, der dog fastslår, at TV 2 beholder forskellige abonnementstyper -og priser for at appellere til forskellige kundebehov.

BRANCHENYT
Læs også