Erhverv

Lego køber sig adgang til 1 million voksne fans

Lego har for et hemmeligt beløb købt Bricklink, der er en portal for omkring én million voksne fans. Udover at være en handelsplads for Legos produkter er det et mødested for inkarnerede og dermed attraktive fans.

Det er produkter som Lego-modeller af luksusbilen Bughatti, der er blevet en slagvare for voksne Lego-fans og en solid indtægtskilde for Lego. På billedet ses Bugattichefen Stephan Winkelmann sammen med Legos adm. direktør, Niels B. Christiansen - sammen med Bugatti Chiron. Foto: Bugatti

Lego har lukket sig selv ind i hulen til nogle af de mest attraktive fans, nemlig de voksne såkaldte AFOLS, Adult Fans Of Lego.

Det sker ved at have købt Bricklink, der er et mødested og en handelsplads for omkring én million fans.

Sælgeren er den koreanske iværksætter Jung-Ju ”Jay” Kim, og beløbet er hemmeligt.

De voksne Lego-entusiaster er skåret over en kam betydeligt mere købedygtige end børnekunderne, og derfor køber de de betydeligt dyrere produkter, der kan koste op til flere tusinde kroner.

Samtidig kan de komme med input til, hvad Lego skal investere i fremover.

»Vi har arbejdet tæt sammen med (de voksne fans, red.) i mange år og ser frem til at udvide vores samarbejde gennem Bricklink. Vi har planer om fortsat at støtte den aktive markedsplads og udvikle BrickLinks digitale studie, som giver de talentfulde fans lov til at tage deres kreativitet til det næste niveau,« udtaler Legos adm. direktør Niels B. Christiansen i en pressemeddelelse.

Han sigter til, at Bricklink både er en platform, hvor fansene kan handle brugt Lego, og det giver adgang til mere end 10.000 butikker fordelt over 70 lande, hvor de kan sælge deres Lego-produkter - og fansene bruger platformen til at udveksle ideer.

Det er ifølge Lego verdens største online-netværk for Lego-fans.

Handlen omfatter også Sohobricks, som laver små ”portioner” byggeelementer.

Bricklink blev skabt i 2000 af Dan Jezek som et samlingssted for Lego-entusiaster. Det blev overtaget af NXMH, som er ejet af koreanske Jung-Ju Kim i 2013.

Selskabet har hjemme i Californien.

Læs også