Britisk bilindustri advarer: Brexit kan koste milliarder af pund
Det kan koste den britiske bilindustri mere end 40 mia. pund i tabt produktion, hvis landet forlader EU uden en brexitaftale, lyder advarslen fra lobbyorganisation.
Den britiske bilindustris lobbyorganisation hejser igen et stort advarselsflag over for landets politikere.
For når briterne går til valg den 12. december, venter der valgets sejrherre en vigtig opgave i at sikre, at Storbritannien ikke forlader EU uden en skilsmisseaftale, lyder det fra branche- og lobbyorganisationen Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).
Det skriver mediet The Guardian.
Efter planen skal Storbritannien forlade EU senest i slutningen af januar næste år, efter brexit blev udskudt fra den 31. oktober til 31. januar 2020.
»Den britiske bilindustris ønske er klart: En gnidningsfri handelsaftale uden told. Den kommende regering skal levere på det ønske, hvis den ønsker et konkurrencedygtigt erhvervsmiljø i Storbritannien,« siger Mike Hawes, der står i spidsen for SMMT.
Sker der ikke, er konsekvenserne for industrien til at tage og føle på.
Ifølge SMMT kan det frem mod 2024 koste op mod 43 mia. pund i tabt produktion, hvis Storbritannien forlader EU i et såkaldt hårdt brexit-scenarie.
Omregnet til antallet af producerede biler, svarer det til, at der vil blive bygget 1,5 mio. færre biler på landets bilfabrikker.
Den britiske bilindustri beskæftiger i dag omkring 168.000 personer, men tusindvis af de arbejdspladser kan også befinde sig i farezonen, advarer SMMT.
Inden brexit-afstemningen skønnede SMMT, at produktionen af biler i Storbritannien i 2020 ville stige til omkring 2 mio. biler. Ny frygter industrien, at den prognose er i fare.
I øjeblikket ligger den årlige produktion på omkring 1,3 mio. biler.
Flere bilproducenter har allerede skruet for deres produktion i det britiske. Det drejer sig bl.a. om Jaguar Land Rover, Toyota og BMW.