Erhverv

Britisk bilindustri advarer: Brexit kan koste milliarder af pund

Det kan koste den britiske bilindustri mere end 40 mia. pund i tabt produktion, hvis landet forlader EU uden en brexitaftale, lyder advarslen fra lobbyorganisation.

Arkivfoto: Henry Nicholls/Reuters

Den britiske bilindustris lobbyorganisation hejser igen et stort advarselsflag over for landets politikere.

For når briterne går til valg den 12. december, venter der valgets sejrherre en vigtig opgave i at sikre, at Storbritannien ikke forlader EU uden en skilsmisseaftale, lyder det fra branche- og lobbyorganisationen Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

Det skriver mediet The Guardian.

Efter planen skal Storbritannien forlade EU senest i slutningen af januar næste år, efter brexit blev udskudt fra den 31. oktober til 31. januar 2020.

»Den britiske bilindustris ønske er klart: En gnidningsfri handelsaftale uden told. Den kommende regering skal levere på det ønske, hvis den ønsker et konkurrencedygtigt erhvervsmiljø i Storbritannien,« siger Mike Hawes, der står i spidsen for SMMT.

Sker der ikke, er konsekvenserne for industrien til at tage og føle på.

Ifølge SMMT kan det frem mod 2024 koste op mod 43 mia. pund i tabt produktion, hvis Storbritannien forlader EU i et såkaldt hårdt brexit-scenarie.

Omregnet til antallet af producerede biler, svarer det til, at der vil blive bygget 1,5 mio. færre biler på landets bilfabrikker.

Den britiske bilindustri beskæftiger i dag omkring 168.000 personer, men tusindvis af de arbejdspladser kan også befinde sig i farezonen, advarer SMMT.

Inden brexit-afstemningen skønnede SMMT, at produktionen af biler i Storbritannien i 2020 ville stige til omkring 2 mio. biler. Ny frygter industrien, at den prognose er i fare.

I øjeblikket ligger den årlige produktion på omkring 1,3 mio. biler.

Flere bilproducenter har allerede skruet for deres produktion i det britiske. Det drejer sig bl.a. om Jaguar Land Rover, Toyota og BMW.

BRANCHENYT
Læs også