Erhverv

Her er varerne, danskerne køber på black friday

De danske forbrugere forventer især at bruge penge på tøj og elektronik på årets udgave af black friday. Der hersker dog stor forskel på mænd og kvinders ønskeliste.

Arkivfoto: Ivan Boll.

Når årets udgave af den amerikanske forbrugsfest black friday løber af stablen den 29. november, vil de danske forbrugere i høj grad smide deres penge efter tøj, elektronik og kosmetik.

Det viser en rundspørge, som analyseinstituttet Norstat har foretaget for Dansk Erhverv blandt 1.000 respondenter.

På spørgsmålet »hvilke produkter forventer du at købe på black friday i år?« svarer mere end 50 pct. af de adspurgte, at de forventer at bruge deres kroner og øre på tøj og elektronik.

Derfra er der et godt stykke ned til næste punkt på listen. 30 pct. af forbrugerne forventer at købe kosmetik, cremer og andre former form personlig pleje på dagen. Herefter følger varegrupper som sko, legetøj til børn og boligtilbehør.


Men deler man respondenterne op i mænd og kvinder, hersker der stor forskel på, hvad de to køn forventer at bringe med hjem fra black friday.

Ifølge rundspørgen forventer 66 pct. af de adspurgte kvinder at købe tøj på dagen, mens det for mændenes vedkommende kun er 43 pct.

Til gengæld forholder det sig lige omvendt, når det kommer til elektronik. Her forventer hele 68 pct. af mændene at købe et nyt tv, computer eller ipad, mens det kun er 40 pct. af kvinderne.

Ifølge tal fra betalingsselskabet Nets blev der sidste år brugt 1,94 mia. kr. på black friday herhjemme. Året før lå tallet lidt højere på 2,12 mia. kr.

BRANCHENYT
Læs også