Erhverv

Stort rejseselskab ramt af stort tilbageslag i Norden

Indtjeningen er styrtdykket i den del af rejseselskabet TUI, som Danmark hører under.

Foto: Ursula Düren/AP

Det store tysk-britiske rejseselskabet TUI har haft et vanskeligt år på det nordiske marked. Problemer med Boeing 737 Max-flyene og en usædvanlig varm sommer var med til at sende indtjeningen i denne del af forretningen ud i et styrtdyk. Det viser det årsregnskab for 2018/2019, som TUI har offentliggjort onsdag eftermiddag.

I TUI's nordiske del af forretningen, der tæller Storbritannien, Skandinavien og joint ventures i Canada og et associeret selskab Rusland, landede omsætningen på 6.345 mio. euro (47,4 mia. kr.) mod 6.457 mio. euro i samme periode sidste år, hvilket svarer til en tilbagegang på 1,7 pct.

Tilbagegangen på toplinjen er dog vand i forhold til det bratte fald i driftsindtjeningen (EBITA), som TUI løb ind i regnskabsåret i sin nordlige region. Driftsindtjeningen i denne region endte på 33 mio. euro. Det svarer til et fald på 86,5 pct. i forhold til samme periode sidste år, hvor driftsindtjeningen endte på 245,3 mio. euro.

»Vores resultat viser fordelen ved at være en del af den største turistkoncern i verden. Vi er fortsat stærke i et udfordrende marked – og leverer på vores strategi og over for vores kunder. Vi ser en signifikant stigning i bookingtal for fremtiden, i særdeleshed for den nordlige region,« lyder det i en skriftlig kommentar fra Alexander Huber, der er direktør for TUI i Norden.

TUI fremhæver i sit årsregnskab, at antallet af kunder faldt med 6 pct. i Skandinavien som følge af hedebølgen i sommeren 2018. Samtidig kostede groundingen af Boeing 737 Max-flyene 33 mio. euro alene i Skandinavien.

Selv om der er markant modvind at spore i årsregnskabet, hæfter man sig primært ved det positive på ledelsesgangen i den nordiske del af forretningen.

»Norden er vigtig for TUIs strategi – og jeg glad for at kunne fortælle, at vores danske kunder aldrig har været gladere end i dag. Med signifikant flere tilbud og destinationer i vores portefølje, og en udvidelse af vores oplevelsesprogram, planlagt for 2020, er vi på en spændende rejse, som kun en global spiller kan levere på,« lyder det fra Alexander Huber.

BRANCHENYT
Læs også