Erhverv

Verdens første kommercielle elfly er lettet

For første gang nogensinde har et batteridrevent, kommercielt fly fået luft under vingerne. Det er epokegørende, siger luftfartsekspert.

Det batteridrevne fly kan flyve op til 160 kilometer på en opladning. Foto: Pressefoto/Harbour Air Seaplanes

På en flod nær Vancouver i Canada er der blevet foretaget en testflyvning, der har skrevet verdenshistorie.

For første gang nogensinde er et kommercielt fly, der er udstyret med en udelukkende el-drevet motor, gået i luften, og det kan signalere starten på en ny æra i luftfart. Det skriver BBC.

Det historiske fly er en vandflyver af typen DHC-2 de Havilland Beaver med 750 hestekræfter og plads til seks passagerer. Det er canadiske Harbour Air og australske MagniX, der sammen står bag projektet, og de har svært ved at få armene ned efter den succesfulde testflyvning.

»Denne historiske flyvetur indikerer starten på den tredje æra i luftfart - den elektriske tidsalder,« lyder det blandt andet i en pressemeddelelse.

Den eldrevne vandflyver skulle efter stigende kunne flyve 160 kilometer på en enkelt opladning. Selvom det ikke lyder af meget, så er bare det, at flyet kom i luften en historisk milepæl for en luftfartsbranche, der arbejder på at reducere sit aftryk på klimaet. Det fortæller Hans Christian Stigaard, luftfartsekspert og senior aviation consultant i Realise.

»Der er ikke tvivl om, at det er epokegørende, at man overhovedet får et batteridrevent fly i luften. Det er gode nyheder for branchen, at man arbejder så intenst på det, og at man er kommet så langt, som man er. Ligesom resten af verdenssamfundet, har branchen også i disse tider et stort fokus på bevarelse af kloden, så jeg ser det som helt naturligt, at branchen arbejder med disse ting,« siger han.

Selvom man nu har fået et batteri-drevent fly i luften, skal man dog ikke forvente, at charterflyvningen til Gran Canaria kommer til at være eldreven lige foreløbig. Det ligger formodentlig stadig et par årtier ude i fremtiden, siger Hans Christian Stigaard.

»Det er dog kun det første spæde skridt, og der er unægteligt langt endnu, før det kan bruges i reel kommerciel trafik. Der er mange ting, der skal løses, før man kommer dertil - blandt andet er rækkevidden på batteriet for kort og vægten for stor til at flyet kan lette,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også