Frederikke Schmidt designer sko for millioner: Der skal være noget til alle
Frederikke Schmidt laver skidegode sko til kvinder, hvis hun skal sige det selv - og det har hun snart tjent en million på.
Frederikke Schmidt er ikke bange for at sige, at hun har »skidegode produkter« - og nu har hun snart endnu et regnskab, der bakker påstanden op.
Hun lancerede skomærket Roccamore i 2016 og har siden oplevet en voksende interesse år for år. I virksomhedens første leveår solgte hun 415 sko, og i år har hun allerede solgt over 7.000 par.
Hun regner selv med at ramme 9.800 solgte par sko inden nytår og dermed også en omsætning på 15 mio. kr. Det vil være en fordobling.
Overskuddet skal gerne lande på 2 mio. kr. Sidste år var det 800.000 kr.
Frederikke Schmidt tilskriver selv sin succes, at hun har gode produkter, og at hun i høj grad inddrager kunderne i sin designproces. Frederikke Schmidt designer højhælede sko med ergonomiske såle, og mange af skoene er en tur forbi de sociale medier, inden de kommer på markedet.
Ved at spørge til råds sikrer Frederikke Schmidt sig, at kunderne får, hvad de gerne vil have.
»Der skal være noget til alle - fra kvinder i gråt jakkesæt til dem i top til tå pink eller blomsterprint,« siger hun.
Men det er også en af de ting, hun selv beskriver som en udfordring. I takt med at virksomheden vokser, bliver det sværere og sværere at holde en nær kundekontakt.
»Det var nemt nok, da det kun var et par hundrede kommentarer, jeg skulle svare på om dagen, men nu, hvor måske 4.000 kommenterer på mine opslag, bliver det svært at nå,« siger hun.
Og netop udfordringer og bump på vejen er noget, som Frederikke Schmidt mener er en naturlig del af det at stifte en virksomhed.
»Der er ingen, der bare vågner en dag og er dygtige. Man hører altid, at folk bare har siddet og nusset i en garage, og så lige pludselig træder de ud i den virkelige verden og har en milliardvirksomhed. Men det sker jo ikke,« griner hun.
Frederikke Schmidt var den første danske kvinde, der finansierede sin virksomhed gennem crowdfunding. Crowdfunding er en måde, hvorpå virksomheder eller private kan rejse penge til et bestemt formål gennem udefrakommende bidrag.
Frederikke Schmidt skaffede 330.000 kr. til at realisere Roccamore gennem siden Kickstarter.