Erhverv

Coca-Cola og Pepsi satser begge på cola blandet med kaffe

Verdens to mest populære drikke bliver blandet til ét produkt af både Coca-Cola og Pepsi, som netop har lanceret to varianter.

Der er dobbelt op på koffein i den nye cola-variant med kaffe-tema. Foto: PR

Kaffe blandet med cola er måske ikke en idé, du selv var kommet på. Men det er fremtidens læskedrik, mener både Coca-Cola og Pepsi, som begge nu har lanceret en kaffe-cola. Eller cola-kaffe.

Pepsis er helt ny og vil først ramme hylderne i april – i varianter med og uden vaniljesmag – mens Coca-Cola i løbet af 2019 har rullet en kaffecoladrik ud i 25 lande. Dog hverken i USA eller i Danmark. Det skriver CNBC.

Markedet for traditionelle læskedrikke som cola er nemlig dalende, mens salget af mere ’funktionelle’ drikkevarer og iskaffe-varianter stiger. Og Pepsis kommende kaffe-cola bliver funktionel på den måde, at koffein-indholdet er dobbelt så højt som i en normal cola.

I første omgang kommer Pepsi Café, som drikken er døbt, ud som et forsøg. Derefter vil tiden vise, om den får en fast plads i sortimentet.

Det er i øvrigt ikke første gang, at Coca-Cola og Pepsi forsøger sig med en kaffe-variant af cola. Pepsi var på banen i 1996 med Pepsi Kona og i 2004 med Pepsiccino og Pepsi Max Cino. Coca-Cola sendte drikken Coca-Cola Blak på markedet i 2006. Ingen af de forskellige colaer med kaffesmag blev en succes.

Men i 2017 testede Coca-Cola igen konceptet, nu med navnet Coca-Cola Plus Coffee, og kun i Australien. Det blev en slags prototype, for smagen blev justeret, og i år er produktet så bredt ud til flere lande globalt.

PepsiCo, som selskabet bag Pepsi officielt hedder, tager en lidt mere forsigtig vej.

»Konceptet med cola blandet med kaffe – det kommer til at tage noget tid, før det tager fart, og indtil folk forstår det og smager det. Men vi mener, at der er et reelt marked for det,« siger Todd Kaplan, markedsføringsdirektør i PepsiCo, ifølge CNN.

BRANCHENYT
Læs også