Erhverv

For første gang i 10 år: Væksten i flytrafikken er gået i stå

Sidste år var der en brat opbremsning i flytrafikken, og det er ikke sket siden finanskrisen. Økonomisk usikkerhed, konkurser og strejke påvirker negativt.

For første gang siden finanskrisen er flytrafikken i Danmark ikke vokset. Antallet af passagerer fra danske lufthavne er nemlig stagneret efter 10 år med uafbrudt vækst.

»Det er en dramatisk opbremsning efter mange år med fremgang. Jeg forventer, at vi også i 2020 vil se en mere beskeden stigning i passagertallene, end vi har været vant til,« siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank og følger luftfarten tæt.

Det er en dramatisk opbremsning efter mange år med fremgang.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

Trafiktal fra Danmarks fem største lufthavne viser, at det samlede antal passagerer i 2019 var en smule lavere end året før. Det er der flere årsager til.

Bekymring for den økonomiske udvikling og stigende oliepriser har fået flere flyselskaber til at være tilbageholdende med åbning af nye ruter og tilbud om flere sæder.

»I 2018 steg oliepriserne, og dollar blev dyrere i forhold til euro. Det gjorde det dyrere at være skandinavisk og europæisk flyselskab. Samtidig var der mere usikkerhed om den globale økonomi. Mange operatører var derfor mindre aggressive end tidligere, og det kunne man se sidste år,« siger Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS med ansvar for driften og det danske marked.

Flere konkurser i luftfarten har også påvirket trafikken, ligesom den omfattende pilotstrejke i SAS i forsommeren kostede mange passagerer.

Dertil kommer, at Norwegian, som er den næststørste aktør i det danske luftrum, har skåret kraftigt i kapaciteten i bestræbelserne på at vende underskud til overskud.

Flyskam kan også have bidraget til opbremsningen, men ifølge flyselskaber og lufthavne er effekten minimal.

Københavns Lufthavn, som har ca. 80 pct. af passagererne herhjemme, havde færre rejsende i 2019 i forhold til året før. Lufthavnen peger på strejke, konkurser og Norwegians tilbagetog som årsagerne.

»Uden strejker, konkurser og Norwegians justering af trafikprogrammet ville væksten i år have ligget på omkring 2-3 procent, hvis man antager, at nogle rejsende har fundet andre muligheder. Så underliggende har der været en fin fremgang,« konstaterer adm. direktør i Københavns Lufthavne Thomas Woldbye.

Underliggende har der været en fin fremgang.

Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavne A/S.

SAS flyver med mere end en fjerdedel af alle passagerer fra Danmark. Flyselskabet forventer afdæmpet rejselyst i 2020.

»Vi forventer en mindre tilvækst end gennemsnittet for de seneste 10 år. Der er stor usikkerhed om de økonomiske konjunkturer, og det vil typisk ramme efterspørgslen efter at rejse både i erhvervslivet og blandt de fritidsrejsende,« siger Simon Pauck Hansen.

Vi forventer en mindre tilvækst end gennemsnittet for de seneste 10 år.

Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS.

Det er især trafikken på indenrigsruterne, som er faldet med op mod 7 pct. Men også væksten i trafikken til udlandet er standset op.

Det er imidlertid ikke alle lufthavne, som er ramt. I København er der beskeden tilbagegang, mens Billund Lufthavn sidste år havde en vækst i trafikken på 6,7 pct. Aarhus Airport havde en beskeden fremgang, men passagertabet var stort i Aalborg med mere end 14 pct. Også Bornholms Lufthavn havde færre rejsende i 2019.

BRANCHENYT
Læs også