Erhverv

Dansk skofirma taber sag om varemærkeret til Louis Vuitton

Louis Vuitton skal modtage kompensation fra Rich-Ycled, som ikke har haft styr på sine varemærkerettigheder.

Artiklens øverste billede
Det var disse sko, der var anledning til sagen. Foto: Privat

Det danske skoselskab Rich-Ycled har tabt en sag om varemærkerettigheder til det franske modehus Louis Vuitton.

Rich-Ycled skal betale 75.000 kroner til Louis Vuitton for ikke at have haft styr på sine varemærke- og designrettigheder.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Patent- og Varemærkestyrelsen.

Sagen går tilbage til november 2018, hvor iværksætter og skodesigner Roberto de Majo, som er medejer af Rich-Ycled, besluttede at stævne Louis Vuitton.

Roberto de Majo ønskede, at Louis Vuitton anerkendte hans ret til med sit varemærke Rich-Ycled at genanvende materialer fra modehuset.

Louis Vuitton svarede igen med et erstatningskrav og fik vendt sagen til en krænkelsessag, da det genanvendte materiale viste sig at være varemærkeforfalsket.

Mandag er der så afsagt dom i sagen i Sø- og Handelsretten. Og her blev Rich-Ycled pålagt at betale Louis Vuitton 75.000 kroner.

Ved stævningen i november 2018 anså Roberto de Majo det ikke som et problem at anvende Louis Vuittons materialer, da der tydeligt var tale om genanvendelse.

Men da de omtvistede sko efter en nærmere undersøgelse viste sig at være varemærkeforfalskede produkter, ændrede sagen karakter.

- Kopivarer kan have en betydelig ødelækkende effekt på en virksomheds image. Det er derfor helt afgørende at have styr på sine varemærkerettigheder.

- Sagen er et godt eksempel på en virksomhed, der har styr på sine rettigheder.

- Der bliver på intet tidspunkt stillet spørgsmålstegn ved Louis Vuittons rettigheder i sagen, da de har en solid række registreringer i ryggen, siger Hannah Holm Olsen, varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Louis Vuitton er indehaver af en lang række varemærker registeret inden for beklædning og sko. Gyldigheden af Louis Vuittons varemærke- og designrettigheder er derfor ubestridt.

På verdensplan udgør modehusets immaterielle rettigheder cirka 10.000 rettigheder, hvoraf flere er velkendte.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.