Erhverv

Ægtepar er blevet millionærer på at kremere kæledyr

De har solgt deres virksomhed til en kæde af dyrehospitaler, som nu skal sælge afbrænding af dyr som en sidste afsked.

Foto: Arkiv

Få dit afdøde kæledyr kremeret og hældt i en urne, eller få asken smeltet ind i et halssmykke eller et par øreringe.

Det lyder måske underligt for nogle, men sådan vælger flere at gøre, når deres elskede kæledyr går bort. En driftig østjysk forretningsmand har ligefrem gjort kremering af kæledyr til sin levevej - og han er nu blevet millionær på det.

For få måneder siden solgte Knud Ribergaard sammen med sin hustru virksomheden Dansk Dyrekremering. Det indbragte parret i omegnen af 14 mio. kr., viser et nyt regnskab fra Knud Ribergaards private holdingselskab.

Køberen af dyrekrematoriet var Anicura-koncernen, der har over 300 dyrlæger og dyrehospitaler i Europa.

Knud Ribergaard stiftede Dansk Dyrekremering i 2005. Dengang var kremering af kæledyr langt mindre udbredt, men i takt med at kæledyr er blevet en mere integreret del af familien - og afskeden med dem mere personlig - har forretningen taget fart.

Syv år i træk har Dansk Dyrekremering haft overskud. Og Knud Ribergaard og hans hustru udvidede i 2018 med et nyt krematorium i Ringsted. Der er to af slagsen.

At det nu bliver en kæde af dyrehospitaler, der skal sælge kremering som en sidste afsked, er ikke helt tilfældigt. Knud Ribergaard har tidligere fortalt, hvordan dyrlæger ofte fungerer som mellemled, når kunder tager kontakt til ham.

Det er nemlig hos dyrlægen, at ejeren ofte tager stilling til, hvad der skal ske med det afdøde kæledyr.

Faktisk er der flere virksomheder herhjemme, som tilbyder kremering af kæledyr. Knud Ribergaard har brændt alt fra hunde til katte og fuldvoksne heste. Hvert år bliver tusindvis af kæledyr kremeret herhjemme.

Flere steder i landet findes der også dyrekirkegårde og mindelunde, hvor dyr kan blive begravet, eller hvor deres aske kan komme i jorden.

Tendensen viser tydeligt, at døde kæledyr ikke længere kun er et praktisk problem, som skal løses. Hvor hunden eller katten tidligere som regel blev gravet ned i haven, er der i dag langt flere følelser involveret.

Kæledyrene har fået en mere fremtrædende rolle, og danskerne bruger mere tid - og flere penge - på dem.

»De er blevet et ekstra familiemedlem,« sagde Knud Ribergaard i 2018, da han og hustruen åbnede deres andet krematorium.

Finans har tidligere beskrevet, hvordan markedet for behandling og pleje af kæledyr er blevet særdeles lukrativt. I 2016 viste tal fra analysevirksomheden Euromonitor, at alene det danske kæledyrsmarked udgør lige knap 1 mia. kr.

BRANCHENYT
Læs også