Erhverv

Dansk viden skal forhindre broer i at kollapse – og forlænge deres levetid

Brokollapset i Genova i 2018 har skabt stort fokus på at sikre broer og tunneller i Europa. I et nyt dansk-italiensk samarbejde skal Sund & Bælts erfaringer fra Storebæltsbroen kombineres med ny teknologi, der skal forebygge brokollaps

I august 2018 kollapsede cirka 200 meter af Ponte Morandi-broen i Genova under et uvejr. Foto: Michele Ferraris/Wiki Commons Ifølge professor Kristian Dahl Hertz er det en god idé at bruge kunstig intelligens til at overvåge broer og tunneller – men det er stadig nødvendigt at udføre menneskelige inspektioner. Foto: PR Foto: Alessio Sbarbaro/Wiki Commons Ponte Morandi-broen stod færdig i 1967 og var siden blevet renoveret flere gange – bl.a. var nogle af broens stage ifølge Ingeniøren blevet forstærket. Foto: Bbruno/Wiki Commons

Det trak overskrifter i hele verden, da Ponte Morandi-motorvejsbroen i Genova kollapsede i sensommeren 2018. Ulykken kostede 43 mennesker livet, og siden da har de italienske myndigheder oprustet sin overvågning af 400 broer over hele landet.

Broerne udstyres bl.a. med sensorer, der taler sammen med en supercomputer fra IBM. Og som en del af det opgraderede sikkerhedsniveau i Italien har den italienske teknologivirksomhed Sacertis for nylig indgået et samarbejde med danske Sund & Bælt, der har solid erfaring, når det gælder broer – bl.a. har man mere end 20 års opsamlet ingeniørviden fra Storebæltsbroen...

BRANCHENYT
Læs også