Erhverv

"Karmaknappen" er millioner værd

Det lille klik på "god karmaknappen" med at give en femmer til vand eller en 10'er til nødhjælp på nettet eller ved flaskeautomaten henter millioner ind til de store nødhjælpsorganisationer. Samarbejdet mellem dem og erhvervslivet vokser.

Artiklens øverste billede
Den lille velgørenhedsknap på flaskeautomaterne er millioner værd.

En femmer. To tomme øldåser. En 50’er.

Det løber op alle de gange, vi trykker på ”karmaknappen, altså den lille knap på nettet, når vi køber et eller andet, eller på flaskeautomaten i supermarkedet og giver til velgørenhed.

Unicef fik omkring halvanden mio. kr. ind i 2019 fra hhv. DSB og Saxo.com.

Coop fik samlet 7-8 mio. kr. ind til Røde kors, Hjerteforeningen og Mødrehjælpen.

»Vi får jo oplagt samlet penge ind til børn i nød. Men desuden får vi skabt mere synlighed over for kunderne hos den samarbejdspartner, vi vælger. I vores samarbejde med DSB får vi jo adgang til hele deres kundeflade,« siger Karen Hækkerup, generalsekretær i Unicef.

Samarbejdet med DSB gav Unicef en lille mio. kr. i 2019, som trillede ind i takt med, at kunderne klikkede på donationsknappen, når de købte billetter på nettet.

Det andet samarbejde med Saxo.com har givet omkring 600.000 kr. Når en kunde køber en børnebog, kan man vælge at give 10, 25 eller 50 kr. eller ingenting til en Unicef-kampagne, der skal hjælpe børn ude i verden med at læse.

»Konkret giver mikrodonationen mening, fordi det netop er, når læserne er ved at købe en læseoplevelse til sig selv, at de kan være med til at give oplevelsen videre til nogle andre. Det er klart, at vi også gør dette, da det har sammenhæng til vores brand,« siger Natasha Brandt, adm. direktør i Saxo.com

Unicef har kun prøvet mikrodonationer i et par år. Men Karen Hækkerup er blevet overbevist om, at det virker.

»Vi kan jo se, at det er rimeligt store beløb. Jeg tror, det handler om, at folk på en bekvem måde kan være med til at gøre noget godt,« siger hun.

Men risikerer man ikke at irritere dem, når de hele tiden bliver mødt af knapper eller indsamlere på gaden, der pirker til deres dårlige samvittighed?

»Det handler ikke om at tale til folks dårlige samvittighed, men om at gøre det bekvemt samtidig få dem til at føle, at de er med til noget positivt og en god løsning,« siger Karen Hækkerup fra Unicef.

Også Røde Kors har stor gavn af mikrodonationerne - som triller ind gennem Coops forretninger og flaskeautomater.

»Det er klart noget, der vokser, fordi det er nemt for kunderne, og vi vil meget gerne, at det fylder mere fremover,« siger Morten Jørgensen, som er chef for bl.a. fundraising i Røde Kors.

I Coop har man gjort sig erfaringer med mikroindsamlingerne i omkring 10 år, og partnerne har gennem årene været Unicef, Folkekirkens Nødhjælp, Hus Forbi. Nu er det så Røde Kors og Hjerteforeningen og Mødrehjælpen.

Der er indsamlet i alt 70-80 millioner kr. på den måde, og hvert år har det ligget nogenlunde konstant mellem 7 og 8 millioner kr., svarende til godt en procent af de flasker og dåser, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

»For vores skiftende samarbejdspartnere er det en meget billig måde at samle penge ind på, det foregår elektronisk og uden administrationsomkostninger,« siger han.

»For os er det en måde at vise og tydeliggøre vores samarbejde med organisationer, som vi deler værdier med. Og dermed håber vi, at det er med til at styrke vores omdømme som en ansvarlig virksomhed,« siger Jens Juul Nielsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.