Erhverv

Analytiker advarede mediebranchen: Nu tvinger Datatilsynet alle til at rette ind

De store aviser og andre medier har generelt ignoreret reglerne og bevæget sig i den forkerte retning – i stedet for at finde en god løsning på kravene fra GDPR-reglerne. Det mener dansk medieekspert, som i årevis har advaret om det smæk, der nu kommer fra myndighederne.

Pop-up-boksen hos DMI.dk, som udløste 'alvorlig kritik' fra Datatilsynet. Det skal være lige nemt at sige ja og nej, og det krav lever de færreste kommercielle sider op til i dag - heller ikke de store mediehuse i Danmamrk. Foto: Skærmbillede

Læser du en artikel hos danske medier – også de to store koncerner Berlingske og JP/Politiken – vil din færden rundt på sitet blive registreret og delt med en lang række store reklamefirmaer, herunder Google og Facebook. Med mindre altså du har sagt nej tak til cookies til annoncebrug.

Og hvor nemt eller svært det er at sige nej er nu omdrejningspunktet i en skelsættende afgørelse fra Datatilsynet, der mandag dumpede løsningen på vejrsiden DMI.dk. Her skulle man – ligesom hos alle de store medier – klikke flere gange for at sige nej end ja, og det går ikke, uddybede Datatilsynet. ..

BRANCHENYT
Læs også