Erhverv

JP/Politikens Hus efter cookie-afgørelse: Branchen er nødt til at finde nye løsninger

Afgørelsen fra Datatilsynet om, hvor svært det må være at sige nej til annonce-cookies, kommer til at ændre hele markedet, mener direktør i JP/Politikens Hus. Hun forsvarer den nuværende løsning med, at det er en branchestandard.

Danmarks største mediekoncern gør sig klar til, at flere vil sige nej til cookies og dataudveksling og salget af målrettede reklamer derfor bliver sværere. Men det er en udvikling, der har været undervejs i nogle år, siger direktør Dorthe Bjerregaard-Knudsen. Foto: Cecile Smetana

Går man ind på en webside, der placerer cookies og sender data om dit besøg videre til andre, skal man altid have lov til at sige nej tak. Den rettighed blev indført med GDPR-reglerne fra maj 2018 – men nu har en ny afgørelse fra Datatilsynet skåret ud i pap, at det ikke må være mere besværligt at sige nej end at sige ja.

Og dermed er alle de større medier i Danmark på den forkerte side af stregen, vurderer medieanalytiker Thomas Bækdal, der i flere år har advaret medierne i at spekulere for meget i at få et ’ja’ fra de besøgende. ..

BRANCHENYT
Læs også