Erhverv

SAS på pinebænken: Nyt corona-chok kan få lavine af tab til at rulle i hårdt presset luftfartsindustri

Spredningen af coronavirussen til Europa øger risikoen for massive tab til flyselskaber som SAS og Norwegian, lyder vurderingen blandt analytikere og luftfartseksperter.

Coronavirussens indtog i Europa ventes at få rejselysten til at stivne, og det giver væsentligt forhøjet risiko for store tab i europæiske flyselskaber som SAS og Norwegian.

Det er vurderingen, efter at nye tilfælde af coronavirus i Italien mandag sendte rystelser gennem finansmarkederne og bidrog til et dyk i SAS’ aktiekurs på 8 pct.

»Det begynder at udvikle sig noget bekymrende. Det er nærmest dag for dag, eller i hvert fald uge for uge, at man har kunnet se en forværring. Det betyder, at folk måske begynder at tænke på at afholde sig fra at rejse. Ikke bare til Østen, men også til Italien og andre steder,« siger Ole Stouby, direktør i søgemaskinen Travelmarket.

SAS har normalt 12 forbindelser om ugen til Shanghai og Beijing, men selskabet har aflyst alle fly til og fra Kina indtil slutningen af februar. Efter konstateringen af mere end 200 tilfælde af coronavirus i Italien er frygten nu, at SAS kan blive yderligere ramt af opbremsning i rejseaktiviteten i Europa.

»Måske havde du planer om at rejse væk med familien i påsken, og måske har du ikke lyst til det længere, fordi du er bekymret for virussen,« siger Alex Irving, luftfartsanalytiker i investeringsbanken Bernstein.

Alex Irving fremhæver, at udsigterne for flyselskaber, der opererer i Europa, hidtil har været forholdsvis positive, fordi forbuddet mod flyvninger med Boeings 737 Max og flere konkurser har skabt en bedre indtjening hos en række af de øvrige flyselskaber. Men nu tegner der sig et mere usikkert billede.

»Hvis Italien kun er starten på en meget bredere tendens med smitte i Europa, kan man se, at det hæmmer efterspørgslen efter rejser i Europa,« siger Alex Irving, der venter, at de største tab vil ligge hos de selskaber, der har faste flyvninger til Kina.

Den europæiske luftfartskæmpe Air France-KLM oplyste i sidste uge, at selskabet venter at tabe op mod 1,5 mia. kr. på coronavirussen.

Den internationale luftfartsorganisation, IATA, anslog i sidste uge, at coronavirussen kommer til at koste den internationale flyindustri op mod 200 mia. kr. IATA vurderer, at flyselskaber i Asien står til at tage langt størstedelen af tabet, men coronavirussens spredning til Europa kan ændre billedet for europæiske selskaber.

»Jeg har ikke det gode svar på, hvor det ender henne, men der er en tiltagende risiko for, at dette også kommer til at få betydning for europæiske flyvninger. Det er helt klart, at så begynder det at blive rigtig dyrt for de europæiske aktører,« siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

Hans aktuelle estimat er, at coronavirussen kommer til at koste SAS 200 mio. svenske kr. i omsætning og et trecifret milliontab i indtjening.

»Det er hundedyrt for flyselskaberne at have deres indtjeningsmaskiner holdende på jorden,« siger Jacob Pedersen.

Tidligere i februar blev verdens største messe for mobiltelefoner, Mobile World Congress i Barcelona, aflyst, efter at deltagere på stribe havde trukket sig som følge af coronavirussen.

»Alene sådan nogle ting er med til at trække passagerer ud af flyene, og det var vel at mærke før, det rigtig havde spredt sig til Europa. Så dette får nogle alvorlige eller meget alvorlige konsekvenser for lufttrafikken og flyselskaberne i Europa,« siger Jacob Pedersen.

Analytikervurderingen er, at SAS onsdag i forbindelse med sit årsregnskab vil komme med nye estimater på, hvad coronavirussen kommer til at koste. SAS afviser over for Finans at kommentere sagen inden regnskabet. Norwegian har ikke reageret på Finans’ henvendelse.

Hos Travelmarket, der følger priserne på flyrejser, er der foreløbig ingen markant effekt at spore, men de seneste data indikerer et større antal billige flyrejser.

»Når det går så stærkt, som det gør nu, skal der ikke så meget til, for at hele markedet bliver rykket. Vi ser de økonomiske dønninger, og vi ser tab fra rejsearrangører og flyselskaber. Rejsebureauer, der specialiserer sig i at lave rejser til Fjernøsten, har et problem for øjeblikket, for efterspørgslen er bare ikke så stor,« siger direktør Ole Stouby.

Nu ser vi det i Europa, og det kan lige så vel være i USA eller Canada, at noget kan bryde ud. Det vil de næste uger nok vise bedre, men det er meget usikkert for øjeblikket,« siger Ole Stouby.

BRANCHENYT
Læs også